Σελίδες

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Η Αγροτική Τράπεζα.

.

Το 1931 οι Δαδιώτες ζητούσαν την λειτουργία της Αγροτικής Τράπεζας.


Σήμερα το "μνημόνιο" κάνει το μνημόσυνο της Αγροτικής Τράπεζας.











ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ για το Υποκατάστημα της πρώην ΑΤΕ Αμφίκλειας [από το 1947]
Οι αλλαγές στις πινακίδες πρόσοψης, ήταν με τη σειρά: Αποκαθήλωση, επιτάφειος θρήνος και ανάσταση! - ανάρτηση  με διαφορετικό όνομα και όλα αυτά σε λίγες ώρες..
Δ.Ι.Κ.

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Τά Εισόδια τής Θεοτόκου.

Θεομητορική εορτή της Χριστιανικής Εκκλησίας, με την οποία τιμάται η είσοδος για τους Ορθοδόξους και η εμφάνιση για τους Καθολικούς (Presentazione della Beata Vergine Maria) της μικρής Μαριάμ (Μαρίας) μαζί με τους γονείς της Ιωακείμ και Άννα στο Ναό του Σολομώντος στην Ιερουσαλήμ, προκειμένου η μέλλουσα Θεοτόκος να αφιερωθεί στον Θεό. Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Νοεμβρίου και από τις δύο Εκκλησίες, ενώ στις 4 Δεκεμβρίου τη γιορτάζουν οι χριστιανούς που ακολουθούν το παλαιό Ιουλιανό ημερολόγιο (Παλαιοημερολογίτες).
Η αναφορά για το περιστατικό των Εισοδίων της Θεοτόκου δεν γίνεται σε κάποιο από τα βιβλία της Καινής Διαθήκης, όπως θα περίμενε κανείς, αλλά σε δύο απόκρυφα Ευαγγέλια: το Πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου (κεφ. 6-7) και το Ευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου. Σύμφωνα με αυτά, οι ευσεβείς γονείς της Θεοτόκου, Ιωακείμ και Άννα, έπειτα από εικοσαετή έγγαμο βίο, ήσαν άτεκνοι και παρακαλούσαν θερμά τον Θεό να τους χαρίσει ένα παιδί. Ο Θεός τους ανάγγειλε με Άγγελο ότι η επιθυμία τους θα εκπληρωθεί και η Άννα έμπλεη χαράς υποσχέθηκε να αφιερώσει το παιδί στον Θεό. Πράγματι, η Άννα έμεινε έγκυος και μετά από εννέα μήνες απέκτησε κόρη, τη Μαριάμ (Μαρία).
Όταν η Μαριάμ έγινε τριών ετών, οδηγήθηκε από τους γηραιούς γονείς της στο Ναό του Σολομώντος, προκειμένου να εκπληρωθεί το τάμα τους προς τον Θεό. Η Μαρία ανήλθε μόνη της τα 15 σκαλοπάτια που οδηγούσαν στον Ναό και παραδόθηκε από τους γονείς της στα χέρια του ιερέα Ζαχαρία. Αυτός την αγκάλιασε, την ευλόγησε και είπε: «Εμεγάλυνε ο Κύριος το όνομά σου σε όλες τις γενεές. Με σένα θα ευλογηθούν τα έθνη και ο Κύριος θα λυτρώση τους υιούς του Ισραήλ». Στη συνέχεια ανέβασε την τριετή Μαρία στο εσωτερικό του θυσιαστηρίου, όπου ο Θεός της πρόσφερε τη Χάρη του. Το νεαρό κορίτσι υπηρέτησε τον Ναό μέχρι τα 14 χρόνια του, οπότε αρραβωνιάστηκε τον Ιωσήφ και στη συνέχεια έγινε η μητέρα του Ιησού Χριστού.

Τα Εισόδια της Θεοτόκου καθιερώθηκαν ως εκκλησιαστική εορτή κατά τον 7ο αιώνα, πρώτα στην Ανατολή και πολύ αργότερα στη Δύση. Αναφορές υπάρχουν στα γραπτά του Αγίου Μάξιμου του Ομολογητή και των πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως Ταράσιου και Γερμανού. Με τα Εισόδια της Θεοτόκου συνδέεται και η βασιλική της Αγίας Μαρίας της Νέας, που χτίστηκε δίπλα στα ερείπια του Ναού του Σολομώντος και εγκαινιάστηκε στις 21 Νοεμβρίου 543 από τον βυζαντινό αυτοκράτορα Ιουστινιανό. Εξ αυτού του γεγονότος φαίνεται να επελέγη από την εκκλησία ο εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στις 21 Νοεμβρίου. Επί αυτοκράτορος Μανουήλ Α' Κομνηνού (1143-1180) καθιερώθηκε ως ημέρα αργίας για το Βυζάντιο.
Στις μέρες μας, με ιδιαίτερη λαμπρότητα και κατάνυξη εορτάζονται τα Εισόδια της Θεοτόκου στα Χανιά, τη Λειβαδιά, την Αμφίκλεια και την Κίμωλο. Αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η Καπνικαρέα, το θαυμάσιο αυτό βυζαντινό ναΐδριο του 11ου αιώνα, που βρίσκεται στο μέσο της οδού Ερμού στην Αθήνα. Στις 21 Νοεμβρίου γιορτάζουν ο Παναγιώτης, η Μαρία, η Δέσποινα, αλλά και οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις γιορτάζουν την «Υπέρμαχο στρατηγό» τους.

Απολυτίκιον

Σήμερον της ευδοκίας Θεού το προοίμιον, και της των ανθρώπων σωτηρίας η προκήρυξις. Εν ναώ του Θεού τρανώς η Παρθένος δείκνυται, και τον Χριστόν τοις πάσι προκαταγγέλλεται. Αυτή και ημείς μεγαλοφώνως βοήσωμεν˙ Χαίρε της οικονομίας του Κτίστου η εκπλήρωσις.

Λαογραφία

  • Ιδιαίτερα σημαντική είναι η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου για τους αγρότες, που την ονομάζουν, «της Παναγιάς της Αρχισπορίτισσας», της «Μεσοσπορίτισσας» ή της «Ξεσπορίτισσας», ανάλογα σε ποιο στάδιο βρίσκεται η σπορά. Λέγεται και «Πολυσπορίτισσα», επειδή την ημέρα αυτή συνηθίζουν να βράζουν σπόρους από τα γεωργικά τους προϊόντα, που άλλα τρώγουν και άλλα προσφέρουν για τα «χρόνια πολλά» και την ευδοκίμηση της σποράς. Σπόρους πηγαίνουν για ευλογία και στην εκκλησία.
  • Συνηθίζονται και μετεωρολογικές προβλέψεις. Όπως λέγουν «την ημέρα αυτή βασιλεύει η Πούλια, και όπως θα κάμει αυτή τη μέρα, θα κάμει και τις κατοπινές σαράντα μέρες».


 

Της ....Αμφίκλειας το γεφύρι!!

Το υπό κατάρρευση παλιό χαρακτηριστικό γεφύρι στην περιοχή της Αμφίκλειας είναι πολύ γνωστό, αφού άλλωστε η μία του άκρη πατάει στην Παλιά Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Τα αποτελέσματα των ενεργειών που κάνουν οι αρμόδιοι για την διάσωσή του, αναζητούνται εδώ και καιρό.
ΔΙΚ  
 

Το υπό κατάρρευση παλιό χαρακτηριστικό γεφύρι στην περιοχή της Αμφίκλειας είναι πολύ γνωστό, αφού άλλωστε η μία του άκρη πατάει στην Παλιά Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Τα αποτελέσματα των ενεργειών που κάνουν οι αρμόδιοι για την διάσωσή του, αναζητούνται εδώ και καιρό....
ΔΙΚ 

Τα γεφύρια αυτά δεν είναι τουριστικά αξιοθέατα, αλλά εθνικά μνημεία, που πρέπει να τα διατηρήσουμε και να τα θαυμάζουμε. 
Τα γεφύρια ήταν πάντα υπόσχεση ζωής. Όταν γκρεμίζονταν ένα γεφύρι, υψώνονταν  ένας αόρατος τοίχος, ο τοίχος της απομόνωσης.
Τα παλιά γεφύρια που στέργιωσαν με κόπο, κειμήλια ιερά της πατρώας γης, μνημεία τέχνης, καμωμένα από πέτρα και όνειρο, που υψώνονται περήφανα πάνω από χαράδρες και ποτάμια, που ενώνουν και φιλιώνουν  τους ανθρώπους, που διευκολύνουν την επικοινωνία των ψυχών, που πάνω τους διάβηκαν στρατιές βαρβάρων και σεπτές λιτανείες ειρηνοφόρες, που πάνω τους πέρασαν μηνύματα και πραμάτειες και πόθοι και πάθια της φυλής και μόχθος πολύς και κάματος των ανθρώπων, στέκονται ασάλευτα στους αιώνες τονίζοντας την απαράμιλλη τεχνική τελειότητα των λαϊκών μαστόρων.


Τόξα, που φιλιώνουν και παντρεύουν και τις πιο άγριες όχθες μ᾽  ένα δέσιμο σφραγισμένο  με την αρμονία  και τη χάρη, γιατί είναι καρπός ομιλίας της Ανάγκης με τον Άνθρωπο.. Τα επιβλητικά μονότοξα και πολύτοξα πέτρινα γεφύρια  έργα μεγάλα  και δύσκολα για την εποχή τους, ακόμα  και σήμερα προκαλούν τον θαυμασμό και την περιέργειά μας. 


   Χαρακτηριστικά δείγματα παραδοσιακών γεφυριών στον ελλαδικό και στον ευρύτερο χώρο:
r/2013/11/blog-post_18.html





Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013

Θά μάς "πάρει" η Παναγία.

Πάνε πολλά χρόνια και το έθιμο κρατάει καλά. Την πρώτη Κυριακή της Σαρακοστής των Χριστουγέννων η Παναγία κατεβαίνει στο Δαδί πού θα παραμείνει μέχρι τά Χριστούγεννα.Γύρναγε τά βράδυα, από τις 11 και μετά, από σπίτι σε σπίτι για να γίνει παράκληση της οικογένειας, ενώ ξημερώματα έμεινε στο τελευταίο σπίτι μέχρι το βράδυ. Κάθε σπίτι περίμενε την Παναγία, ανάβοντας τά φώτα όλα και το λιβανιστήρι στην πόρτα. Ετσι ακουγότανε η φράση " πότε θα σας πάρει η Παναγια" και σε άλλες μέρες όταν δεν υπήρχε γιορτή στο σπίτι και τά φώτα καίγανε ακουγότανε το " περιμένουν την Παναγία".    

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Η 16η Εκθεση Ψωμιού στήν Αμφίκλεια.

Η μεγάλη γιορτή του Χορευτικού - Λαογραφικού Συλλόγου Αμφίκλειας " Η ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ" κοντοζυγώνει.
 
Η 16η Εκθεση Ψωμιού καί Αρτοσκευασμάτων ξεκινάει την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου στο Δαδί.   


Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013

Επαινος στό Δημοτικό Σχολείο

 
 

Έπαινος στο Δημοτικό Σχολείο Αμφίκλειας [Τάξη Ε'], για την συμμετοχή του στο Ευρωπαϊκό πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο:

"Διαγενεακή προσέγγιση της τοπικής ιστορίας

 

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

Διαχείριση των οικιακών απορριμμάτων

    Μεστή, λιτή, ουσιαστική και χωρίς να κουράσει τους θεατές - ακροατές ήταν η αποψινή [09.11.2013] ενημερωτική εκδήλωση της Πρωτοβουλίας Πολιτών Αμφίκλειας, σχετικής με την διαχείριση των οικιακών απορριμμάτων και την ανακύκλωση. Οι πολίτες διακήρυξαν την θέλησή τους, στα σοβαρά αυτά θέματα στα οποία η Αμφίκλεια πάντα πρωτοπορούσε, να παραμείνει πρωτοπόρα παρά τις όποιες αντιξοότητες και κρατικές αδυναμίες.






Δ. Καλπύρης 

Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2013

Η Εορτή τού Αγίου Νεκταρίου

Μιά αλλιώτικη μέρα σήμερα, μέ τήν λειτουργία γιά τήν γιορτή τού Αγίου Νεκταρίου στό ομώνυμο εξωκκλήσι.
 
 
 
 
 
 
 
 

Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013

Ιδρυμα " ΛΟΥΚΑΣ ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ"


ΙΔΡΥΜΑ   «ΛΟΥΚΑΣ  ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ»

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΜΑΤΟΣ

Το Δ.Σ. του Ιδρύματος «Λουκάς Μέρμηγκας» που εδρεύει στην Αμφίκλεια αποφάσισε την παροχή οικονομικού βοηθήματος για το έτος 2013 σε απόρους, ασθενείς, αναπήρους, ανίκανους προς εργασία, υπερήλικες και ορφανά που έχουν γεννηθεί και κατοικούν μόνιμα στην Αμφίκλεια. Θα χορηγηθούν πέντε οικονομικά βοηθήματα  των  300 ευρώ το καθένα .

 

ΟΙ ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλλουν την αίτησή τους  προς το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος συνοδευομένη από τα παρακάτω δικαιολογητικά:

 

1.     Εκκαθαριστικό Εφορίας για τα εισοδήματα του 2012

2.     Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης

3.     Βεβαίωση μόνιμης κατοικίας

4.     Παραστατικά για τεκμηρίωση ασθένειας, αναπηρίας και ανικανότητας για εργασία

5.     Φωτοτυπία του εντύπου Ε9 ή υπεύθυνη δήλωση μη ύπαρξης περιουσιακών στοιχείων.

6.     Κάθε άλλο στοιχείο που υποστηρίζει την οικονομική κατάσταση του αιτούντος.

 

Οι αιτήσεις θα υποβληθούν το διάστημα από 6 – 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2013, ώρα 14:00  στη διεύθυνση:

 

ΚΕΝΤΡΟ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ (ΚΕΠ)

(υπόψη κ. ΜΠΟΥΡΑΖΑΝΗ)

για το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος «Λουκά Μέρμηγκα»

 35002 ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ.

 

Πληροφορίες:  κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΠΟΖΙΟΣ  

 

 

Αμφίκλεια 2 Νοεμβρίου 2013

 

Η Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος

 

Λήδα Μέρμηγκα - Μητσώνη

Ιερός Ναός Αγίου Νεκταρίου.

.
Τό Σάββατο 9 Νοεμβρίου θά γίνει Λειτουργία στό εξωκκλήσι.

Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013

Σοκάκια καί στριμούλες τού Δαδιού.

 
 
Όροι συμμετοχής στον διαγωνισμό : 
 
1. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι ελεύθερη για ερασιτέχνες και επαγγελματίες φωτογράφους.                                                                                                                                                          
2. Οι φωτογραφίες μπορεί να είναι έγχρωμες ή ασπρόμαυρες. Ο κάθε φωτογράφος μπορεί να καταχωρήσει μέχρι και 5 φωτογραφίες, ανώτατο όριο.
 
 
3. Οι φωτογραφίες θα κριθούν βάσει της ποιότητάς τους αλλά και βάσει της σημαντικότητας των ειδών που απεικονίζουν.
 
4. Οι φωτογραφίες θα πρέπει να υποβληθούν σε ηλεκτρονική μορφή σε CD ή σε usb μνήμη. Το ηλεκτρονικό αρχείο θα πρέπει να είναι σε μορφή JPEG. Η ανάλυση της εικόνας δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από 1024 (οριζόντια) με 768 (κάθετα) pixels .
 
5. Θεωρείται δεδομένο ότι οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό δηλώνουν και δεσμεύονται ότι τα αποστελλόμενα έργα ανήκουν στους ίδιους.
 
6. Οι διαστάσεις της υπό διαγωνισμό φωτογραφίας θα πρέπει να είναι σε μέγεθος Α4, τυπωμένη σε ειδικό φωτογραφικό χαρτί και δύναται να είναι
ασπρόμαυρη ή έγχρωμη.
 
7. Η κατάθεση φωτογραφιών καθώς και οι δηλώσεις συμμετοχών έως 24 Δεκεμβρίου 2013 . Φωτογραφίες που θα υποβάλλονται εκτός της καθορισμένης περιόδου θα θεωρούνται εκτός συμμετοχής.
 
8. Ο κάθε διαγωνιζόμενος πρέπει να παραδώσει, μαζί με τις φωτογραφίες, ονοματεπώνυμο και τηλέφωνο.
 
9. Η κάθε συμμετοχή ανέρχεται στο ποσό των 5 ευρώ.
 
10. Δηλώσεις συμμετοχών στα τηλ. 6937159154, 6978168863 καθώς και στο www.tosyn-amfikleias.gr , στην ανάλογη φόρμα επικοινωνίας.
- See more at: http://www.tosyn-amfikleias.gr/ekthesi-foto-gonies-polis-6-11-2013-amfiklia-.aspx#sthash.P2nymFnS.DcPIeyex.dpuf

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

Δρυός πεσούσης...

 Και η γίγαντες λυγίζουν κάποτε. Έτσι και το γιγάντιο αλλά και τελευταίο υπεραιωνόβιο "καλογερικό δέντρο" σύμβολο στην ομώνυμη αγροτική περιοχή κοντά στην Αμφίκλεια και στην παλιά Εθνική Οδό, κατάξερο τα τελευταία χρόνια, λύγισε σήμερα 01.11.2013 και κατέρρευσε. Επί 10ετίες ξεπροβοδούσε νωρίς τα πρωϊνά τους αγρότες, αρχικά με τα υποζύγια και αργότερα με τα τρακτέρ και τους υποδεχόταν το βράδυ κουρασμένους από τις ιδιαίτερα σκληρές, τότε τουλάχιστον, αγροτικές δουλειές.             Μερικές φωτογραφίες in memoriam, ιδιαίτερα για τους παλιότερους και ποιό ειδικά για τους "απάν' καλβιώτες" γεωργούς της Αμφίκλειας.
ΔΙΚ  





Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Χειμερινά δρομολόγια τραίνου.

.
 
Ενημερωτικό δελτίο τών σιδηροδρόμων γιά τά χειμερινά δρομολόγια τών τραίνων.
 
Ετσι καί αλλιώς ένα τραίνο πέρναγε τό 1904, ένα περνάει καί τό 2013.

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

ΞΥΛΙΝΑ ΧΑΛΚΙΝΑ ΚΡΟΥΣΤΑ


Την Δευτέρα 4 Νοεμβρίου στο βιβλιοπωλείο «Οιωνός»

Τη συλλογή διηγημάτων του Πάνου Σκουρολιάκου «ΞΥΛΙΝΑ ΧΑΛΚΙΝΑ ΚΡΟΥΣΤΑ» που κυκλοφορεί από τις «Εκδόσεις του Αυγούστου» παρουσιάζει το βιβλιοπωλείο «Οιωνός» (Κολοκοτρώνη 11 Λαμία), την Δευτέρα 4 Νοεμβρίου στις 7μμ.

Διηγήματα από το βιβλίο θα διαβάσουν η Εύα Βάρσου και ο Πάνος Σκουρολιάκος.

Ο κόσμος του θεάτρου μπερδεύεται με τον κόσμο της λογοτεχνίας δίνοντας κείμενα γοητευτικά, ξεχωριστά και με έντονο προσωπικό ύφος. Είναι διηγήματα με ιδιαίτερη και έντονη γραφή μιας άλλης εποχής γεμάτη μνήμες, συγκινήσεις, και συναρπαστικά χρώματα.

Η “Αγκούσα”, Κάλβος 1980 και η “Άδεια πλατεία”, Υάκινθος 1986, συναντήθηκαν σ’ αυτήν τη συγκεντρωτική έκδοση, κουβαλώντας το άρωμα του παρελθόντος και παραμένοντας το ίδιο ελκυστικές μέχρι σήμερα, για να ταξιδέψουνε προς το αύριο.

Τα διηγήματα “Ξύλινα, Χάλκινα, Κρουστά” είναι, όπως σημειώνει και ο ίδιος ο συγγραφέας: “Νεανικές αμαρτίες… Διηγήματα γραμμένα πριν από πολλά χρόνια… Επηρεασμένος από τους ποιητές της γενιάς του `70 και ιδιαιτέρως από τον Γιώργη Μαρκόπουλο”…

…“Μικρός, που έπαιζα στη φιλαρμονική του Παλαιού Φαλήρου και η μπάντα αποτελείτο από ξύλινα, χάλκινα και κρουστά όργανα, ονειρευόμουνα να γίνω ή ηθοποιός ή συγγραφέας. Ή και τα δυο…”.
Πηγή.http://www.lamiareport.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=83402:qksulina-xalkina-kroustaq-parousiash-bibliou-tou-panou-skouroliakou-sth-lamia&catid=42:events&Itemid=42

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2013

Το χαμένο αεροδρόμιο της Αμφίκλειας

Το φάντασμα της Αμφίκλειας
Είναι φορές που ο περιβάλλων χώρος δεν σε προδιαθέτει ότι θα μπορούσε το μέρος να έχει φιλοξενήσει αεροδρόμιο- και μάλιστα, στρατιωτικό. Κι όμως, στην Αμφίκλεια υπήρξε ένα σημαδιακά ιστορικό αεροδρόμιο που δημιουργήθηκε γιατί μπορούσε να εκμεταλλευτεί παροχές που έλειπαν από πολλά αεροδρόμια της ΕΒΑ την εποχή του Μεσοπολέμου. Άλλο ένα μέρος όπου κατοικούν πολεμικά φαντάσματα…
Η ευκαιρία που μου δινόταν ήξερα ότι δεν έπρεπε να πάει χαμένη. Ώς γνωστόν και χάρις στον Αρκά, “οι ευκαιρίες είναι σαν τις αμυγδαλές- σπάνια έχεις τρίτη!” Πήρα λοιπόν το αυτοκίνητό μου και κάλυψα τα χιλιόμετρα από την όμορφη Αταλάντη, ως την Αμφίκλεια.
Η Αμφίκλεια είναι μία κωμόπολη της Φθιώτιδας που αποτελεί το διοικητικό κέντρο μιας αγροτικής περιοχής με καπνά, βαμβάκι και σιτηρά. Καμία σχέση με την αεροπορία θα έλεγε κανείς. Όποιος έχει πάει στην Αμφίκλεια, είναι λογικό να αναρωτηθεί πώς γίνεται, αυτή η κωμόπολη να έχει αεροδρόμιο, και μάλιστα, στρατιωτικό. Είναι σε υψόμετρο, μέσα στα βουνά, δίπλα στο χιονοδρομικό του Παρνασσού, σε ένα αφιλόξενο, γενικά, περιβάλλον. Η εγγύτητα όμως, των αγρών στον κομβικό σιδηροδρομικό σταθμό της Αμφίκλειας ήταν σημαντικός παράγοντας για να μεταμορφωθούν σε πεδίο αποπροσγείωσης πολεμικών αεροσκαφών…


Οι χάρτες με είχαν αποπροσανατολίσει. Νόμιζα πως ήξερα πού θα έβρισκα το αεροδρόμιο. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι υπήρχε πολεοδομικό σχέδιο που να προέβλεπε δρόμους εντελώς ευθύγραμμους και σε γωνία 45 μοιρών μεταξύ τους όπως οι εικονιζόμενοι.
amfiklia_wrongΓελάστηκα και το κατάλαβα μόλις έφτασα να οδηγώ στον δρόμο αυτόν, βλέποντας την ανηφόρα! Ο μισός μου εαυτός τσακωνόταν με τον άλλο μισό. Ο καθένας τους προσπαθούσε να επιρρίψει ευθύνες στον άλλο μισό που είχα αποπροσανατολιστεί τόσο…
“Είναι δυνατόν ρε, μετά από τόσα χρόνια να υπάρχει ακόμη ο διάδρομος;”
“Βοηθητικό αεροδρόμιο και θα είχε και τσιμεντένιους διαδρόμους; Πού νομίζεις ότι είσαι; Στην Ελευσίνα ή στο Φάληρο;”
“Πιο κοντά στην πόλη δεν μπορούσες να το ‘ανακαλύψεις’; Στην κεντρική πλατεία ίσως;”
Ήμουν όμως ήδη εδώ. Δεν μπορούσα να φύγω άπραγος. Στα 100 μέτρα το αστυνομικό τμήμα. Πού θα βρω καλύτερη πηγή πληροφοριών; Διάβηκα την είσοδο του Α.Τ. Αμφίκλειας. Άρβυλα μπεζ, παντελόνι παραλλαγής ερήμου, γαλάζιο μπλουζάκι της Φρουράς και καπέλο ζούγκλας, επίσης σε χρώματα παραλλαγής ερήμου. Οι αστυνομικοί ήταν προφανές ότι δεν περίμεναν κανέναν επισκέπτη μέρα μεσημέρι. Παρ’ όλα αυτά ήταν πολύ φιλικοί και πρόθυμοι να με βοηθήσουν- ίσως βοηθούσε και η εμφάνιση…
“Κομάντο δεν είναι κανείς μας από δω. Αυτό που ξέρω γενικά, απ’ όσα έχω ακούσει από ντόπιους παλιούς, είναι ότι το αεροδρόμιο ήταν κάτω από τον σταθμό του τραίνου. ” μου είπε ο ανθυπαστυνόμος αξιωματικός υπηρεσίας “πήγαινε απέναντι, στον κύριο που έχει το καφενείο και ζήτα του οδηγίες. Αυτός θα ξέρει ακριβώς να σου πει. Αν και, μη νομίζεις, όλο χωράφια είναι. Δεν υπάρχει κάτι πλέον!”
Τους ευχαρίστησα, χαιρέτησα και πήγα απέναντι όπως μου είπαν. Και όντως ο κύριος, έχοντας για τα καλά συμπληρωμένες τις 6 δεκαετίες ζωής, με κατηύθυνε με ακρίβεια LGB (Laser Guided Bomb για τους αμύητους) στον χώρο που δέσποζε το αεροδρόμιο της Αμφίκλειας.
“Περνώντας τις γραμμές του τραίνου, θα κάνεις αριστερά στον χωματόδρομο. Εκεί, όλη η έκταση ήταν το αεροδρόμιο.”
Ευχαρίστησα τη ρυτιδιασμένη φυσιογνωμία που είχα απέναντί μου και ξεκίνησα πάλι. Έχασα δυο φορές τον χωματόδρομο που μου είχε υποδείξει. Τον βρήκα τελικά και τον ακολούθησα. Βγήκα σε ένα τολλ που έχει εδώ και χρόνια μεταμορφωθεί σε αγροταποθήκη.

Ο χώρος που υπήρχε κάποτε το αεροδρόμιο. Στο βάθος, στο βουνό, η Αμφίκλεια
Ο χώρος που υπήρχε κάποτε το αεροδρόμιο, με τον σιδηροδρομικό σταθμό δίπλα. Στο βάθος, στο βουνό, η Αμφίκλεια
Σταμάτησα εκεί γιατί είδα κι ένα μνημείο εκεί ανεγηρμένο. Θεωρώντας ότι αφορά ιπτάμενους, πήγα να το δω. Περιποιημένος χώρος, μία μικρούλα έκταση, όχι παραπάνω από 8×8 τετραγωνικά μέτρα δείχνει από μακριά ότι οι ντόπιοι τον έχουν σεβαστεί. Η ιστορία του όμως είναι εντελώς διαφορετική. Αξίζει να σας τη μεταφέρω, όχι όμως τώρα.
Προχώρησα μερικές δεκάδες μέτρα πιο δυτικά. Στάθηκα ακίνητος και κοίταξα γύρω μου. Σηκώθηκε άνεμος. Βόρειος ήταν θαρρώ. Άφησα τη δροσερή του αίσθηση να στροβιλιστεί στο πρόσωπό μου. Έκλεισα τα μάτια και προσπάθησα να αφουγκραστώ τον χώρο, να ταξιδέψω πίσω στον χρόνο…
Το αεροδρόμιο της Αμφίκλειας ήταν ένα βοηθητικό αεροδρόμιο ενταγμένο σε ένα δίκτυο 25 βοηθητικών αεροδρομίων όπως ακριβώς κι εκείνο τηςΒασιλικής. Κατασκευάστηκε λίγο πριν λήξει η περίοδος του Μεσοπολέμου κι ενώ όλοι διέβλεπαν τα τύμπανα του πολέμου να ηχούν ακόμη μία φορά στη γηραιά ήπειρο. Τα προβλήματα των βοηθητικών αεροδρομίων της ΕΒΑ ήταν πολλά και οι ελλείψεις που αντιμετώπιζαν, ενίοτε σοβαρές. Πολλά δεν είχαν τρόπους επικοινωνίας με άλλα αεροδρόμια ή το εθνικό κέντρο αεράμυνας, σε άλλα το οδικό δίκτυο ανύπαρκτο και σχεδόν σε όλα δεν υπήρχε αντιαεροπορική προστασία. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, είχε το πλεονέκτημα της γειτνίασης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τον σταθμό του τραίνου. Με το τραίνο θα μπορούσαν να αναχωρήσουν με μεγαλύτερη ταχύτητα και τάξη, σε περίπτωση που καλούνταν να υποχωρήσουν προς νότο. Μέχρι να γίνει αυτό, θα μπορούσαν να εφοδιάζονται, να επανεξοπλίζονται και να στέλνουν τραυματίες στα μετώπισθεν με καλύτερο συντονισμό χάρις σε αυτό το μέσο μεταφοράς σταθερής τροχιάς. Επίσης, το γεγονός ότι η τοποθεσία περιβάλλονταν από βουνά, παρείχε έναν βαθμό κάλυψης από εχθρικές αεροπορικές προσβολές. Το γεγονός δε, ότι η Αμφίκλεια δεν είναι άμεσα στον παραλιακό άξονα προέλασης προς την πρωτεύουσα, ήταν ένας ακόμη παράγοντας που έκανε τον χώρο ελκυστικό για τη δημιουργία ενός βοηθητικού αεροδρομίου.

amfiklia_1
εκτίμηση χωροθέτησης αεροδρομίου Αμφίκλειας
Με την έναρξη των εχθροπραξιών με τη φασιστική Ιταλία, όλες οι Μοίρες Δίωξης μεταφέρθηκαν βόρεια, πιο κοντά στο μέτωπο. Το αεροδρόμιο της Αμφίκλειας σε αυτή τη φάση, είδε περιορισμένη χρήση. Με τη συνδρομή της ναζιστικής Γερμανίας, μετά την αερομαχία των Τρικάλων, το αεροδρόμιο της Βασιλικής κατέστη επισφαλές, τα απομεινάρια της αεροπορίας Δίωξης μεταφέρθηκαν με εντολή του Εμμ. Κελαϊδή, από όλα τα αεροδρόμια στα οποία ήταν διασκορπισμένα ανά την επικράτεια, στην Αμφίκλεια. Επρόκειτο για συνολικά 22 αεροσκάφη,  των τεσσάρων Μοιρών Δίωξης, μεταξύ αυτών δύοBloch MB.151 και ένα Avia 534! Τα αεροσκάφη βομβαρδισμού είχαν μεταφερθεί ήδη στην Τανάγρα και η ηγεσία της Αεροπορίας επέμενε να μεταφερθούν εκεί και τα υπόλοιπα αεροσκάφη δίωξης. Ο Αντισμήναρχος Κελαϊδής, συνοδευόμενος από τον Σμηναγό Κέλλα, πήγαν στην Αθήνα προκειμένου να αποδείξουν στην ανωτάτη διοίκηση ότι για όσο μπορούσαν ακόμη να επιχειρούν τα καταδιωκτικά, έπρεπε να επιχειρούν από την Αμφίκλεια ή το Άργος και να μην πάνε στην Τανάγρα. Στην Αμφίκλεια γράφτηκε το τέλος για το αεροπορικό υλικό της 21ης ΜΔ καθώς από αεροπορικό βομβαρδισμό καταστράφηκαν στο έδαφος, 8 από τα 9 εναπομείναντα Gladiator της Μοίρας. Εκεί γράφτηκε και το ουσιαστικό τέλος των PZL Ρ.24 για την ΕΒΑ καθώς πάλι από αεροπορικό βομβαρδισμό καταστράφηκαν στο αεροδρόμιο της Αμφίκλειας όλα εκτός από 4 τα οποία μεταφέρθηκαν στο Άργος. Τελικά, το προσωπικό που είχε βρεθεί στην Αμφίκλεια, αναχώρησε από το αεροδρόμιο, όχι όμως για την Τανάγρα αλλά για το Άργος και την Κρήτη. Λόγω της σύγχυσης που επικράτησε, κατά την αποχώρηση του προσωπικού νοτιότερα, δεν καταστράφηκε όλο το εμπιστευτικό υλικό των Μοιρών, όπως προέβλεπε ρητώς η διαταγή που είχε εκδοθεί…
Ο άνεμος είχε αλλάξει και τον είχα πλέον στην πλάτη όταν άνοιξα τα μάτια. Κι όμως, αυτό που είχα μπροστά μου, δεν υπήρχε πιο πριν. Ή μάλλον, υπήρχε αλλά εγώ δεν το έβλεπα. Στο χωράφι που είχα μπροστά μου, φαινόταν καθαρά ένας διάδρομος προσγείωσης!
2013-09-11 15.33.07Άρχισαν πάλι, τα δύο μισά του εαυτού μου να τσακώνονται μεταξύ τους. Ο ένας έβλεπε φαντάσματα, ο άλλος έβλεπε μπελάδες. Και κάπου εκεί στους δρόμους που διασταυρώνονται ο νους με τη φαντασία και το όνειρο, μπορούσα να δω το τελευταίο Gladiator να ετοιμάζεται για απογείωση. Ακριβώς μπροστά μου. Ο άνεμος ιδανικός, ο Bristol Mercury να βουίζει και να οδηγεί το ακούραστο διπλάνο πάνω από το κεφάλι μου και προς το απέραντο γαλάζιο του ουρανού της Ελευθερίας. Το ακολουθούν τα τέσσερα τελευταία PZL, σε μια όμορφη γραμμή, τέλεια αποστασιοποιημένα το ένα από το άλλο, σαν τις χάντρες ενός κεχριμπαρένιου κομπολογιού. Τα χαιρετώ στρατιωτικά και τα αφήνω να γυρίσουν στην Ιστορία. Ξέρω όμως ότι ενώ γυρνούν στην Ιστορία, εκεί όπου ανήκουν, σε αντίθεση με το αεροδρόμιο, δε θα χαθούν στη λήθη.

2013-09-11 15.30.12