Σελίδες

Δευτέρα 6 Μαΐου 2013

Πάσχα στό Δαδί


ΠΑΣΧΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΣΧΑ.
[Ειδικότερα, μερικές εικόνες από το ΠΑΣΧΑ στην γειτονιά μου "στου Ξύδη την βρύση," στην Αμφίκλεια της Φθιώτιδας.]
Δ. Καλπύρης
Αμφίκλεια





























Ο λάκος στήν γειτονιά μου

Από τόν λάκο στήν γειτονιά μου.




ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ


Χριστός Ανέστη. Στόν Αη Δημήτρη έγινε η Ανάσταση καί φέτος.

Παρασκευή 3 Μαΐου 2013

Αφιέρωμα στήν ΜΗΤΕΡΑ


                   Μ η τ έ ρ α
                         ‘’ Η   λέξη  άγιος  για  σένα
                          Η λέξη  βάλσαμο  για σένα
                                λιμάνι  της  καρδιάς
                                      στοργή  άνευ  όρων  ‘’   
          
       
                                   Α  Φ  Ι  Ε  Ρ  Ω  Μ  Α
  Μ ε  π ο ί η σ η
                           Ε ι κ ό ν ε ς
                                     Μ ο υ σ ι κ ή …

            Κ υ ρ ι α κ ή   12   Μ α ϊ ο υ  2013
      Παπακώστειο   Πολιτιστικό    Κέντρο    Αμφίκλειας
                                    Ώρα    7.30 μ.μ.
                        
                                   ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

  ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ   ΣΥΛΛΟΓΟΣ   ΓΥΝΑΙΚΩΝ   ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ   
                       ΔΗΜΟΤΙΚΟ   ΣΧΟΛΕΙΟ   ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ

                   Κείμενα   – Ποιήματα  -  Παρουσίαση:
                               ΜΑΡΙΑ ΣΚΟΥΡΟΛΙΑΚΟΥ

                             Επιμέλεια  οπτικού  υλικού  &   μουσικής:   
                              Δώρα    Βοϊβόντα    -   Αθηνά  Θανασιά

Ευχές από τόν Λαογραφικό Σύλλογο

Ο Λαογραφικός καί Χορευτικός Σύλλογος Αμφικλείας " Η ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ" σάς εύχεται Καλή Ανάσταση. 

Τό Διοικητικό  Συμβούλιο.

Λαογραφικός σύλλογος "Η ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ"


Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα.

Μετά τήν Αποκαθήλωση στόν Αη Δημήτρη τραγουδούν τό μοιρολόϊ τής Παναγίας.

Πέμπτη 2 Μαΐου 2013

Ο Στολισμός τού Επιταφίου.

Τήν Μεγάλη Πέμπτη, μετά τά δώδεκα Ευαγγέλια, στόν Αη-Δημήτρη γίνεται ο στολισμός τού Επιταφίου.







Οι "λάκοι" τό Πάσχα στό Δαδί.


ΟΙ ΛΑΚΚΟΙ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΔΑΔΙ
    Οι Πασχαλιάτικοι λάκκοι στις γειτονιές της Αμφίκλειας [ΔΑΔΙ], άναβαν, ανάβουν και πρέπει να εξακολουθήσουν να ανάβουν και να φέρνουν τους ανθρώπους ποιό κοντά μεταξύ τους, σε πείσμα των όσων αρνητικών συμβαίνουν ιδιαίτερα αυτούς τους καιρούς, στην κοινωνία μας. Για τον επισκέπτη είναι μια ξεχωριστή εμπειρία. Επί πλέον την Δεύτερη μέρα, με την φροντίδα του τοπικού Λαογραφικού και Χορευτικού Συλλόγου "Η ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ" και μετά την εκκλησία, κάτοικοι και επισκέπτες απολαμβάνουν και την παραδοσιακή μουσικοχορευτική πλευρά του Αμφικλειώτικου ΠΑΣΧΑ. Προηγείται ο αγώνας δρόμου των παιδιών, λόγω και του Αη Γιώργη, όταν συμπέσει η γιορτή.  Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα.
Δ. Καλπύρης











Χρόνια πολλά

Η Σταύρωση
μέσα 17ου αιώνα, 26x41εκ.
Γεώργιος Μαργκαζίνης

"[O]PUS GEORGII MARGAZI[N..]"

Ο ζωγράφος εμπνευσμένος από δυτικές χαλκογραφίες έχει συνθέσει μία ρεαλιστική διαδοχή των γεγονότων της Σταύρωσης σε διάφορα επίπεδα. Στο πρώτο επίπεδο ο σταυρός βρίσκεται στο έδαφος και ένας στρατιώτης καρφώνει τα πέλματα του Χριστού, ενώ ένας άλλος ετοιμάζει την ανύψωση του σταυρού. Πιο πίσω εικονίζεται το πλήθος των Εβραίων, έφιπποι στρατιώτες και άρχοντες. Στο κέντρο παριστάνεται ο μεγάλος σταυρός με τον Εσταυρωμένο Χριστό, που πλαισιώνεται από τους σταυρούς των δύο ληστών. Η Μαγδαληνή γονατισμένη στη βάση του, τον αγκαλιάζει με τα χέρια της, δίπλα εικονίζεται ο διαμερισμός των ιματίων και πιο πίσω η Παναγία με τις γυναίκες, ο Ιωάννης και το πλήθος που παρακολουθεί. Στο βάθος παριστάνεται η Ιερουσαλήμ σε μικρή κλίμακα, τυλιγμένη στο σκοτάδι.
Η Σταύρωση
μέσα 17ου αιώνα, 26x41εκ.
Γεώργιος Μαργκαζίνης
"]PUS GEORGII MARGAZI[N..]"


Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Πρωτομαγιάτικα έθιμα

Πηγαίνοντας πίσω καμμιά κατοστή χρόνια διαβάζουμε τήν αφήγηση  τής Παγώνας Πολίτη στήν Καίτη Πανάγου γιά τό πώς  γιορτάζανε τότε τήν Πρωτομαγιά.
 Ετσι μαθαίνουμε τήν παλιά λέξη "αδιλφουφτάδες" πού σημαίνει φιλενάδες όπως καί τήν λέξη "διαφέντι" πού σήμαινε γλέντι.

Τό παλιό Δαδί.

Μία φωτογραφία τού Δαδιού, μάλλον τού 1950.
 

Η χειρόγραφη απόδειξη τής Σταύρωσης

Το συγκλονιστικό αυτό έγγραφο σχετικά με την απόφαση της Σταύρωσης του Ιησού Χριστού παρέμεινε μέχρι το 1309 μ..Χ. τελείως άγνωστο, οπότε βρέθηκε στη γνωστή σε όλους σήμερα για τον καταστροφικο σεισμό πόλη (L'Aquila) της Κεντρικής Ιταλίας (κοντά στην οποία έχει ανακαλυφθει η αρχαία ρωμαϊκή πόλη του Αμιτερνο, όπου βρέθηκε το σπίτι του Πόντιου Πιλάτου).
Η χειρόγραφη απόδειξη της απόφασης του Πόντιου Πιλάτου

Το 1381 μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη επί των ημερών του Πατριάρχου Ιερεμίου. Μεταφράστηκε από τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη Διονύσιο, κατά το έτος 1643:
Μετάφραση
"Τω εβδόμω και δεκάτω Τιβερίου Καίσαρος, Βασιλέως Ρωμαίων, μονάρχου ανικήτου,
Ολυμπιάδος διακοσιοστής πρώτης, Ηλιάδος ογδόης από κτίσεως κόσμου, κατά τον
ημέτερον μερισμόν των Εβραίων τετράκισχίλια και εκατόν εβδομήκοντα τέσσερα έτη και
καταβολής των Ρωμαίων βασιλείας έτη εβδομήκοντα τρία και από της ελευθερίας της
δουλωσύνης Βαβυλώνος έτη πεντακόσια εβδομήκοντα και καταστροφής του ιερού
βασιλείου έτη εννενήκοντα και επτά, επί υπάτου του λαού των Ρωμαίων Λουκίου Ζιζονίου
και Μάρκου Συννίου και ανθυπάτου του Ιλλιρικού Παλιστέρα, κοινού διοικητού της χώρας
των Ιουδαίων Κουίντου Φλαβίου, επί της διοικήσεως Ιερουσαλήμ ηγεμόνος κρατίστου
Ποντίου Πιλάτου, επιστάτου της Κάτω Γαλιλαίας Ηρώδου του Αντιπάτρου, της άκρας
αρχιερωσύνης Άννα και Καιάφα Αλλιάσου και Ματίλ μεγιστάνων εις τον ναόν, Ραμπάλ
Αμαμπέλ Πιοκτένου εκατόνταρχου υπάτου Ρωμαίων της πόλεως Ιερουσαλήμ Σουμπιμασάξιου Ποπιλίου Ρούφου.
Εγώ Πόντιος Πιλάτος, ηγεμών δια της βασιλείας των Ρωμαίων, επί του Πραιτωρίου της αρχιηγεμονίας, κρίνω και κατακρίνω και καταψηφίζω εις θάνατον σταυρικόν τον Ιησού
λεγόμενον υπό του πλήθους Χριστόν, και από πατρίδος Γαλιλαίας, άνθρωπον στασιώτη
κατά τον Νόμο του Μωσαϊκού και εναντίον του μεγαλοπρεπούς βασιλέως Ρωμαίων
Τιβερίου Καίσαρος και ορίζω και αποφαίνομαι τον θάνατον αυτού σταυρικόν μετά των
άλλων κατά το συνήθες των καταδίκων, επεί συνοίθρησεν αυτός πλήθος ανθρώπων
πλουσίων και φτωχών, ουκ έπαυσε θορύβους εγείρων, ενοχλείν την Ιουδαίαν ποιών
εαυτόν Υιόν Θεού και βασιλέα της Ιερουσαλήμ, απειλών φθοράν της Ιερουσαλήμ και του
Ιερού Ναού, απαρνούμενος τον φόρον του Καίσαρος και τολμήσας εισελθείν μετά βαϊων
θριαμβευτής και πλείστου όχλου ώσπερ τις Ρήξ εντός της πόλεως Ιερουσαλήμ ως τον Ι.
Ναόν και διορίζομεν τον ημέτερον πρώτον εκατόνταρχον Κουϊντον Κορνήλιον περιάξαι
τούτον παρρησία εις την χώραν Ιερουσαλήμ δεδεμένον, μαστιζόμενον και ενδεδυμένον
πορφύραν, εστεφανωμένον ακάνθινω στεφάνω και βαστάζοντα τον ίδιον σταυρόν επί ώμου
αυτού, ίνα ει παράδειγμα τοις άλλοις και πάσι τοις κακοποιοίς μεθ' ού βούλομαι
συνάγεσθαι δύο ληστάς φονείς και εξέρχεσθαι δια της πύλης Γιαμπαρόλας, της νυν
Αντωνιανής, αναχθήναι δε Αυτόν τον Χριστόν παρρησία επί το όρος των κακούργων
ονόματι Κολβάριον, ούτινος σταυρωθέντος μείναι το σώμα εν τω σταυρώ εις κοινόν
θεώρημα πάντων των κακούργων, και άνω του σταυρού τίτλου τεθήναι γεγραμμένου τρισί
γλώσσας τον ΙΗΣΟΥΣ ΑΛΟΝ Ο ΙΛΗΣ ΙΟΔΑΜ (Εβραϊστί) ΙΗΣΟΥΣ Ο ΝΑΖΩΡΑΙΟΣ
ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΙΟΥΔΑΙΩΝ (Ελληνιστί) ΙΕΖΟΥΣ ΝΑΖΩΡΑΙΟΥΣ ΡΕΞ ΙΟΥΔΑΙΟΡΟΥΜ
(Ρωμαϊστί).
Ορίζομεν ουν μηδένα των ηστινοσούν τάξεις και ποιότητος τομήσαι απερισκέπτως της
τοιαύτην εμποδίσαι δίκην, ως υπ' εμού ωρισμένην μετά πάσης σεμνότητος εις ποινήν της
αυτομολίας τούτου, Εβραίου όντος κατά τα ψηφίσματα και τους Νόμους της των Ρωμαίων
Βασιλείας.

ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΗΜΕΤΕΡΑΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ
- Από της φυλής Ισραήλ: Ρωδιέ, Δανιήλ, Ραμπινήλ, Ιονακείν, Μπανικάν, Ροτάμ, Ιουταβέλ και Περκουλάμ.
- Από της Βασιλείας και ηγεμονίας Ρωμαίων: Λούκιος, Σεξτίλιος και Μαξιμίλιος.
- Από των Φαρισσαίων: Μπαρμπάς Συμεών και Μπονέλη.
- Από των υπάτων και δικαστών των Ρωμαίων: Λούκιος, Μπαντάνης, και Μακαρόλας.
- Από της αρχιερωσύνης: Ρωάν, Ιουάδους και Μπουκασόλης.
- Νομικός δημόσιος από των εγκλημάτων των Εβραίων: Μπουτάν».