Λίγα πράγματα για το χωριό μου την ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ, το παλιό ΔΑΔΙ, μέσα από παλιά έγγραφα και φωτογραφίες.
Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2014
Πέμπτη 25 Δεκεμβρίου 2014
Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2014
Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2014
Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014
Η ευχή των Χριστουγέννων
«Και μέσα στη χιλιόδιπλη καρδιά μου μια σπηλιά
κι ένας Χριστός γεννιέται»(Κ.Παλαμάς)
Τη νύχτα της 25ης Δεκέμβρη ξημερώνει μεγαλύτερη μέρα. Ας σταθούμε στο φως κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Στο φως, που λάμπει στα μάτια των παιδιών που θα χτυπήσουν την πόρτα μας, να μας θυμίσουν τα αμάραντα λουλούδια της παράδοσης. Τα χρόνια μας, όταν τα χέρια μας, γέμιζαν καρύδια, μήλα και υποδιαιρέσεις της δραχμής.
Στο φως που λάμπει στα πρόσωπα των αγαπημένων που περιμένουν μια ζεστή αγκαλιά. Των συνανθρώπων που κρέμονται από μια στιγμή ελπίδας.
Ας κρατηθούμε απ’ αυτό το φως και ας μην αφήσουμε να μας ναρκώσουν σε μια εικονική «επί γης ειρήνη» που καταλύει το νόημα κάθε γιορτής. Ας ελπίσουμε μαχόμενοι για ένα παγκόσμιο κανόνα όπου «πολλά δε θέλει ο άνθρωπος /νάναι ήμερος ,νάναι άκακος./ Λίγο φαϊ λίγο κρασί/ Χριστούγεννα κι Ανάσταση» (Ο. Ελύτης)
ανάμεσα στα σκοτάδια που μας πνίγουν.
Ένα αστέρι κατεβαίνει ξανά
για να φωτίσει το παραμύθι της Αγάπης
στους απελπισμένους που πληθαίνουν.
Ένας χρόνος αλλάζει
μετρώντας περισσότερο πόνο
και λιγότερα όνειρα.
Μια ευχή, να φτάσει σε κάθε ουρανό.
Κι όπου λείπει, ας τον φτιάξουμε.
Χρόνια ανθρώπινα για να αξίζει η Ζωή .
Γιορτές αληθινές για να ανθίσει η Ελπίδα.
Φως στις καρδιές για να υπάρχει ''Αύριο''.
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014
ΚΑΛΕΣΜΑ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ
Δημοσιεύτηκε 20th December από τον χρήστη Πρωτοβουλία Πολιτών Αμφίκλειας
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014
Δαδιώτικη σουσαμόπιτα.
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
|
Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2014
Ο Άγιος Μόδεστος.
Οι Δαδιώτες τιμούσαν τόν προστάτη τών ζωντανών τους Αγιο Μόδεστο. Ετσι η παράδοση μάς λέει ότι πήγαιναν στόν Αγιο Μόδεστο "λειτουργιές", φτιάχνανε "στάρι" καί το φτιάχνανε ωραίο γλυκό γιά να ευχαριστήσουνε τόν Αγιο καί στρογγυλές κουλούρες όπου μετά τήν εκκλησία τίς βαζανε στά κέρατα τών βοδιών γιά ευλογία. Αυτά αναφέρει η καθηγήτρια Καίτη Πανάγου σέ μελέτη της στό πανεπιστήμιο, ενώ η αφήγηση είναι τής Παγώνας Πολίτη πού ήταν 80 χρόνων το 1966.
.
.
Βιογραφία
Τα βιογραφικά στοιχεία του Αγίου Μοδέστου είναι αρκετά συγκεχυμένα. Για παράδειγμα, τον πατέρα του Ευσέβιο και τη μητέρα του Θεοδούλη από τη Σεβάστεια της Παλαιστίνης, τους θέλουν επί Μαξιμιανού (286 - 305 μ.Χ.) να πεθαίνουν στη φυλακή, ενώ γνωρίζουμε ότι τα χρόνια της πατριαρχίας του Αγίου αυτού ήταν από το 632 μ.Χ. μέχρι το 634 μ.Χ. Ο Άγιος Μόδεστος, ανακαίνισε τα Ιερά προσκυνήματα, που καταστράφηκαν από τους Πέρσες και ζήτησε τη συνδρομή των χριστιανών από την Ανατολή. Οσιακά αφού έζησε και πολλά για τους Αγίους τόπους αφού έκανε, απεβίωσε ειρηνικά. Ο Άγιος φέρεται να προστατεύει τα ζώα, ιδιαίτερα αυτά που σέρνουν άροτρο. Στην εορτή του δεν «εορτάζουν» μόνο τα βόδια, αλλά κατά επέκταση όλα τα οικόσιτα ζωντανά. Σε πολλά μέρη γίνονται συλλείτουργα, αγιασμοί και αφού «ευλογηθούν - διαβαστούν» από τον παπά τα ζώα, φτιάχνονται κόλλυβα. Τελικά το δίνουν στα ζώα να το φάνε. Στην Λέσβο του Αγίου Μόδεστου, παίρνουν αγιασμό και ραντίζουν με αυτόν τα χωράφια τους, για να γλυτώσουν από τις ακρίδες και όλα τα άλλα κακά. Διαβάστεεδώ μια «ευχή του Aγίου Mοδέστου Eπισκόπου Iεροσολύμων, λεγομένη εις πάσαν θανατηφόρον ασθένειαν και βλάβην βοών, ίππων, όνων, ημιόνων, προβάτων, αιγών, μελισσών, και των λοιπών ζώων». |
Ἀπολυτίκιον Ὁσίως τὸν βίον σου διαπεράσας σοφέ, ποδήρει κεκόσμησαι ἱερωσύνης φαιδρῷ, ἱερόαθλε Μόδεστε, ὅθεν καὶ ἐναθλήσας προθυμότατα πάτερ, νῦν ἐν ἀγαλλιάσει τῷ Χριστῷ συναγάλλη, πρεσβεύων ὑπὲρ πάντων ἡμῶν τῶν εὐφημούντων σε. |
Ο ΕΣΓΑ τό Μουσείο Μπενάκη
Το ωφέλιμο με το τερπνό συνδύασε για άλλη μια φορά ο ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ & ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ με τις Κυριακάτικες [07.12.2014] επισκέψεις του, στο πάντα ιδιαίτερα ενδιαφέρον Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1 Αθήνα) αφενός, αλλά και στο παλιότερο μεζεδοπωλείο - ρεμπετάδικο στου Ψυρρή, αφετέρου. Ο απολογισμός θετικότατος. Η περιήγηση στο Μουσείο με την βοήθεια ξεναγού, επικεντρώθηκε στην μόνιμη συλλογή: Η Ελλάδα στο Μουσείο Μπενάκη.
ΕΕΣΓΑ
Η Ελλάδα στο Μουσείο Μπενάκη Η ενότητα των συλλογών αυτών συγκροτείται από πολλά επιμέρους σύνολα με πάνω από 40.000 έργα, που καταγράφουν το χαρακτήρα του ελληνικού κόσμου στο θεαματικό πανόραμα της χρονικής του διαδρομής: Από την αρχαιότητα και την εποχή της ρωμαϊκής κυριαρχίας ως τη μεσαιωνική περίοδο του Βυζαντίου, από την πτώση της Κωνσταντινούπολης, την περίοδο της φραγκικής και οθωμανικής κατοχής, ως την έκρηξη του Αγώνα της Ανεξαρτησίας το 1821, και από την περίοδο της διαμόρφωσης του νέου ελληνικού κράτους ως το 1922, τη χρονιά εκείνη που σημαδεύει η Μικρασιατική Καταστροφή.
|
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014
Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2014
Χρόνια πολλά στούς Σπύρους καί Σπυριδούλες.
- Eτσι κάπως μούρθε να δώ πόσοι Σπύροι και Σπυριδούλες έχει το Δαδί.
3.Στόν εκλογικό κατάλογο του 1872 είναι οι παρακάτω
Κυριαζής του Δημητρίου, Νικολόπουλος του Ιωάννου, Ζυγούρος του Δημητρίου, Κούσουλας τού Λουκά και Κουγιάτσος τού Λουκά.
4. Στον εκλογικό κατάλογο τού 1892 είναι οί παρακάτω
Αυγερινάκος τού Λουκά, Γερολουκάς τού Ευσταθίου, Ζυζούρος τού Δημητρίου, Κυριαζής τού Δημητρίου, Κουγιάτσος τού Αθανασίου, Κουγιάτσος τού Λουκά, Κούσουλας τού Λουκά, Μοσχολιός τού Δημητρίου, Νικολόπουλος τού Ιωάννη, Περγαντής τού Γεωργίου, Πολίτης τού Ευσταθίου, Ρεστέμης τού Γεωργίου, Σκαλιγκος τού -, Σταμουλάς τού Λουκά, Τσούτσος τού Εμμανουήλ και Τράκας τού Θεοδώρου.
5. Τά τελευταία χρόνια έχουμε πολλούς Σπύρους αλλά και Σπυριδούλες όπως.
Πεντεδέκας, Δερβετζής, Παπαρούλιας, Τσιρνόβας, Θεοδωρίδης, Κρούτης, Παναγιωτόπουλος, Πολιτικός, Ανανίκας, Σαγιάς, Νίκας, Μπακαστάμος, Ζαφράκος, Αυγερινός, Μπουραζάνης και Πανουργιάς.
Σκανιακού, Καρούμπη, Ζυγουρου, Κ ίσσα, Κουγιάτσου από Σπυριδούλες.
Σύμφωνα με τους εκλογικούς καταλόγους του 1892 σαν πρώτος Δαδιώτης Σπύρος εμφανίζεται ο Σπύρος Περγαντής πού γεννήθηκε το 1832 και ακολουθεί ο Σπύρος Πολίτης γεννημένος το 1852.
Σήμερα στο Δαδί η οικογένεια τού Δημητρίου Κουγιάτσου και η οικογένεια τού Σπύρου Νικολόπουλου καί η οικογένεια τού Ζυγούρου εξακολουθούν να κρατάνε το όνομα Σπύρος μέχρι σήμερα.
Νά τούς ευχηθούμε τά " Χρόνια πολλά".
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014
Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014
Ο Δήμος Δρυμίας τό 1889
Οι Δήμοι του νομού Φθιώτιδος και Φωκίδος το 1889
Από Οδηγό της Ελλάδος, ο οποίος εκδόθηκε στην Αθήνα το 1889, αντλούνται πληροφορίες για τους Δήμους του Νομού Φθιώτιδος και Φωκίδος (α/α 53-88). Παρέχονται στοιχεία για ονοματεπώνυμα δημάρχων, πρωτεύουσα δήμου, αριθμό χωριών, πληθυσμό δήμων των ετών 1870, 1879 και 1889, αριθμό σχολείων και μαθητών, γεωλογική σύσταση του εδάφους, παραγόμενα προϊόντα, συγκοινωνιακή σύνδεση, κ.ά.).
«ΝΟΜΟΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΚΑΙ ΦΩΚΙΔΟΣ
Επαρχίαι 4: Φθιώτιδος, Παρνασσίδος, Λοκρίδος και Δωρίδος.
–Δήμοι 36, περί ων κατωτέρω.
–Πληθυσμός τω 1879: 128.440, τω 1889: 136.470.
–Πρωτεύουσα: Λαμία.
–Δευτερεύουσαι πόλεις: Άμφισσα, Γαλαξείδιον, Δαδίον, Δεσφίνα, Στυλίς, Υπάτη, Λιδωρίκιον, Αταλάντη.
71) ΔΗΜΟΣ ΔΡΥΜΙΑΣ (επαρχ. Λοκρίδος).
–Δήμαρχος Ιω. Καραμερτζάνης.
–Χωρία 4 και μονή «Κοιμ. Θεοτόκου ή Δαδίου», πρωτ. Δαδίον, πολίχνη πλουσία εν μέσω ευφορωτάτης πεδιάδος παραγούσης πολύν βάμβακα και σίτον.
–Πληθ. τω 1870: 3.526, τω 1879: 3.941, τω 1889: 4.367.
–Έδαφος: Ασβεστόλιθοι. Γεωργία: όλα τα είδη των δημητριακών, κυρίως σίτος, όσπρια, βάμβαξ πολύς, καπνός και αμπελώνες.
–Ταχ. και Τηλεγραφείον ηνωμένον.
–Ειρηνοδικείον (Πρωτοδ. Λαμίας).
–Αρχιεπ. Φθιώτιδος.
–Ελλην. Σχολ. πλήρες (μαθ. 150), Δημοτικά 4 (μαθ. άρρ. 340, θήλ. 60), Γραμματοδ. 2. Συγκοινωνία εκ τεσσάρων αντιθέτων διευθύνσεων, διά Λαμίας, Αταλάντης, Λεβαδείας και Ιτέας, ών απέχει εξ’ ίσου σχεδόν, 8-10 ώρας.
73) ΔΗΜΟΣ ΤΙΘΟΡΕΑΣ (επαρχ. Λοκρίδος).
–Δήμαρχος Λουκάς Σκλαβούνος.
–Χωρία 3, πρωτ. Βελίτσα.
–Πληθ. τω 1879: 2.703, τω 1889: 2.760.
–Έδαφος: Ασβεστόλιθοι.
–Γεωργία ανεπτυγμένη: Βάμβαξ κυρίως, σιτηρά, όσπρια, όροβος, πολύς καπνός και αμπελώνες.
–Θερινή έδρα του Ειρηνοδικείου Ελατείας.
–Αρχιεπ. Φθιώτιδος.
–Ελλην. Σχολ. (ταξ. 1. μαθ. 10), Γραμματοδ. 1.
–Συγκοινωνία δι’ Αταλάντης κυρίως, διά Λεβαδείας, δι’ Ιτέας και διά Λαμίας.
ΠΗΓΗ
Χ.Μακρίδου, Οδηγός της Ελλάδος. Μετά ημερολογίου και προσαρτήματος αγγελιών εμπορικών, βιομηχανικών, τραπεζικών, εκπαιδευτικών και άλλων καταστημάτων και εταιριών. Έτος Δ΄ 1890. Μέρος Α΄. Εν Αθήναις 1889, σελίδες 136-149.
[Ευχαριστούμε τον αγαπητό φίλο κ. Πέτρο Μεχτίδη για την υπόδειξη του Οδηγού].
ΠΗΓΗ: http://sotosalexopoulos.blogspot.gr/
Αναρτήθηκε από Polydrosos Parnassou στις 10:30 π.μ.
Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)