Λίγα πράγματα για το χωριό μου την ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ, το παλιό ΔΑΔΙ, μέσα από παλιά έγγραφα και φωτογραφίες.
Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου 2015
Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015
Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015
Η γιορτή τού Συλλόγου Ανω Καλυβίων.
Γιορτάστηκε και
τιμήθηκε σήμερα 17.02.2015 η μνήμη
των Αγίων Θεοδώρων, στο ομώνυμο λιτό εκκλησάκι της αγροτικής περιοχής των Άνω Καλυβίων Αμφίκλειας,
μέσα σε ιδιαίτερα κατανυκτική ατμόσφαιρα και με αρκετά χειμωνιάτικο καιρό. Την
όλη φροντίδα είχε όπως πάντα ο Γεωργικός Σύλλογος Άνω Καλυβίων Αμφίκλειας
<οι Άγιοι Θεόδωροι> υπό την επίβλεψη της Ενορίας των Εισοδίων της
Θεοτόκου.
Οι Άγιοι Θεόδωροι
είναι ένα ακόμα από τα άπειρα κυριολεκτικά εκκλησάκια και ξωκλήσια της
Αμφίκλειας, τα συνδεδεμένα αλλά και συντηρούμενα από επαγγελματικές συντεχνίες
και τα οποία διαδραμάτισαν κατά καιρούς πολύ σπουδαίο ρόλο στην πνευματική αλλά
και στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων της περιοχής.
Δ. Ι. Καλπύρης Αμφίκλεια {Των Άνω Καλυβίων}
Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015
Οι Άγιοι Θεόδωροι στά πάνω καλύβια.
῏Ηταν ἐξωκκλήσι τῆς Παναγίας. Τὸ 1906 δόθηκε στὸ σύλλογο Ἄνω
Καλυβίων. Πανηγυρίζει στὶς 8 ἢ στὶς 17 Φεβρουαρίου. Γινόταν με-
γάλο πανηγύρι. Ἡ παρακάτω μάντρα ἦταν βορὸς (σταῦλος) γιὰ
γελάδια καὶ ἀνῆκε στὴν ἐκκλησία. Ἡ χρήση γινόταν μὲ ἐνοίκιο. Σήμερα εἶ-
ναι πάλι «μάντρα» ἀλλὰ μὲ διαφορετικὴ χρήση. Τὸ κατάστημα ποὺ ὑπῆρχε
στὰ Πάνω Καλύβια ἦταν τοῦ συλλόγου. Δίπλα ὑπῆρχε βρύση καὶ τὸ νερὸ
ἐρχόταν ἀπὸ τὰ Πηγαδούλια. Σήμερα ἔχει διαφοροποιηθεῖ ὁ χῶρος. Tὸ πα-
λιὸ κατάστημα ὅμως, καθὼς καὶ ἡ σκάλα ποὺ ὁδηγεῖ σ᾿ αὐτό, ὑπάρχει ἀλλὰ
εἶναι κλειστὸ καὶ ἀλλιῶς διαμορφωμένο. Ὑπάρχει καὶ τὸ μεγάλο πεῦκο ἐκεῖ
κοντά, γεμᾶτο κουκουνάρια τὴν κατάλληλη ἐποχή.
Ὁ ναὸς εἶναι πετρόχτιστος καὶ ἔχει διαστάσεις χωρὶς τὴν κόγχη τοῦ
Ἱεροῦ 14,25×5,9 μέτρα. Εἶναι περιφραγμένος μὲ πέτρινη μάντρα, πάχους 66
ἑκατοστῶν, ἡ ὁποία διακόπτεται ἀπὸ σιδερένια πόρτα εἰσόδου καὶ τρία σκα-
λιά. Φέρει δίρριχτη στέγη μὲ τσιμεντένια πλάκα, τὴν ὁποία σκεπάζουν κε-
ραμίδια. Τὴν εἴσοδο τοῦ ναοῦ σκεπάζει νεώτερο ξύλινο στέγαστρο μὲ κερα-
μίδια, ἐνῶ δεξιὰ τῆς εἰσόδου εἶναι κρεμασμένη ἡ καμπάνα, ποὺ ἔχει ἄνοιγ-
μα μὲ διάμετρο 39 ἑκατοστά. Γιὰ νὰ μποῦμε μέσα ἀνεβαίνουμε πέντε σκα-
λιά. Τὸ δάπεδο εἶναι στρωμένο μὲ πέτρινες πλάκες, καλυμμένο ὅμως μὲ χα-
λιά. Ἡ πόρτα καὶ τὰ παράθυρα εἶναι σιδερένια. Ὑπάρχει ἐγκατάσταση γιὰ
ἠλεκτρικὸ ρεῦμα. Γιὰ θέρμανση ὑπάρχει μιὰ σόμπα πετρελαίου, ἡ ὁποία
ἀντικατέστησε τὴν παλιὰ ξυλόσομπα. Τὸ τέμπλο εἶναι χτιστὸ μὲ ξύλινη
ἐπένδυση. Ἔχει δύο πύλες. Στὴν κορυφὴ ὁ σταυρὸς μὲ τὰ λυπηρὰ καὶ τοὺς
δράκοντες φαίνεται παλιότερος. Ἴσως προέρχεται ἀπὸ παλιότερο τέμπλο,
ὅπως καὶ τὰ 4 ξύλινα περιστέρια ἐπίσης στὴν κορυφή. Οἱ εἰκόνες τοῦ τέμ-
πλου εἶναι παλιὲς ἐλαιογραφίες σὲ μουσαμᾶ καὶ φέρουν κορνίζα. Ἡ ἁγία
Τράπεζα εἶναι ἐνσωματωμένη στὴν κόγχη τοῦ Ἱεροῦ.
Ἄλλα ἀντικείμενα τοῦ ναοῦ εἶναι ἕνα μπρούτζινο κηροπήγιο, ἕνα σι-
δερένιο μὲ διάκοσμο καὶ δύο ἐπίσης σιδερένια μὲ ἄμμο. Ὑπάρχει καὶ ἕνα
παλιὸ μπρούτζινο μικρὸ καντήλι, τὸ ὁποῖο εἶναι βγαλμένο καὶ δὲν χρησιμο-
ποιεῖται. Ἐπίσης ὑπάρχει μία σειρὰ μὲ στασίδια καὶ ὁ ἀρχιερατικὸς θρόνος.
Τὸ ἀναλόγιο εἶναι σιδερένιο καὶ ἀκαλαίσθητο. Τὰ ὑπόλοιπα ἀντικείμενα
εἶναι νεώτερα. Νεώτερη εἶναι καὶ μιὰ βρύση μὲ ποτίστρα σὲ ἀπόσταση
λίγων μέτρων ἀπὸ τὸ ναό. Ἔγινε ἀπὸ τὸ Δῆμο κυρίως γιὰ τοὺς βοσκοὺς
μετὰ τὸ ἔτος 2000. Tὰ παλιὰ τὰ χρόνια οἱ προσκυνητὲς ἔφερναν καὶ κόλλυ-
βα (βρασμένο σιτάρι) στὴ μνήμη τῶν ἁγίων. Ὡς γνωστὸ ὁ ἅγιος Θεόδωρος
σχετίζεται μὲ τὸ θαῦμα τῶν κολλύβων, ποὺ ἡ Ἐκκλησία μας γιορτάζει τὸ
Σάββατο τῆς Α’ ἑβδομάδος τῆς Μ. Σαρακοστῆς. Εἶναι κινητὴ γιορτή, δὲν
ἔχει σταθερὴ ἡμερομηνία στὸ ἑορτολόγιο. Ἔτσι ἡ συνήθεια ἔχει σχέση μὲ
τὴν παράδοση, τὰ δὲ κόλλυβα δὲν σχετίζονται πάντα μὲ τὴ μνήμη τῶν κε-
κοιμημένων.
Πηγή¨π.Λουκά Βακάλη.
Εκ του Συλλόγου
Καλυβίων. Πανηγυρίζει στὶς 8 ἢ στὶς 17 Φεβρουαρίου. Γινόταν με-
γάλο πανηγύρι. Ἡ παρακάτω μάντρα ἦταν βορὸς (σταῦλος) γιὰ
γελάδια καὶ ἀνῆκε στὴν ἐκκλησία. Ἡ χρήση γινόταν μὲ ἐνοίκιο. Σήμερα εἶ-
ναι πάλι «μάντρα» ἀλλὰ μὲ διαφορετικὴ χρήση. Τὸ κατάστημα ποὺ ὑπῆρχε
στὰ Πάνω Καλύβια ἦταν τοῦ συλλόγου. Δίπλα ὑπῆρχε βρύση καὶ τὸ νερὸ
ἐρχόταν ἀπὸ τὰ Πηγαδούλια. Σήμερα ἔχει διαφοροποιηθεῖ ὁ χῶρος. Tὸ πα-
λιὸ κατάστημα ὅμως, καθὼς καὶ ἡ σκάλα ποὺ ὁδηγεῖ σ᾿ αὐτό, ὑπάρχει ἀλλὰ
εἶναι κλειστὸ καὶ ἀλλιῶς διαμορφωμένο. Ὑπάρχει καὶ τὸ μεγάλο πεῦκο ἐκεῖ
κοντά, γεμᾶτο κουκουνάρια τὴν κατάλληλη ἐποχή.
Ὁ ναὸς εἶναι πετρόχτιστος καὶ ἔχει διαστάσεις χωρὶς τὴν κόγχη τοῦ
Ἱεροῦ 14,25×5,9 μέτρα. Εἶναι περιφραγμένος μὲ πέτρινη μάντρα, πάχους 66
ἑκατοστῶν, ἡ ὁποία διακόπτεται ἀπὸ σιδερένια πόρτα εἰσόδου καὶ τρία σκα-
λιά. Φέρει δίρριχτη στέγη μὲ τσιμεντένια πλάκα, τὴν ὁποία σκεπάζουν κε-
ραμίδια. Τὴν εἴσοδο τοῦ ναοῦ σκεπάζει νεώτερο ξύλινο στέγαστρο μὲ κερα-
μίδια, ἐνῶ δεξιὰ τῆς εἰσόδου εἶναι κρεμασμένη ἡ καμπάνα, ποὺ ἔχει ἄνοιγ-
μα μὲ διάμετρο 39 ἑκατοστά. Γιὰ νὰ μποῦμε μέσα ἀνεβαίνουμε πέντε σκα-
λιά. Τὸ δάπεδο εἶναι στρωμένο μὲ πέτρινες πλάκες, καλυμμένο ὅμως μὲ χα-
λιά. Ἡ πόρτα καὶ τὰ παράθυρα εἶναι σιδερένια. Ὑπάρχει ἐγκατάσταση γιὰ
ἠλεκτρικὸ ρεῦμα. Γιὰ θέρμανση ὑπάρχει μιὰ σόμπα πετρελαίου, ἡ ὁποία
ἀντικατέστησε τὴν παλιὰ ξυλόσομπα. Τὸ τέμπλο εἶναι χτιστὸ μὲ ξύλινη
ἐπένδυση. Ἔχει δύο πύλες. Στὴν κορυφὴ ὁ σταυρὸς μὲ τὰ λυπηρὰ καὶ τοὺς
δράκοντες φαίνεται παλιότερος. Ἴσως προέρχεται ἀπὸ παλιότερο τέμπλο,
ὅπως καὶ τὰ 4 ξύλινα περιστέρια ἐπίσης στὴν κορυφή. Οἱ εἰκόνες τοῦ τέμ-
πλου εἶναι παλιὲς ἐλαιογραφίες σὲ μουσαμᾶ καὶ φέρουν κορνίζα. Ἡ ἁγία
Τράπεζα εἶναι ἐνσωματωμένη στὴν κόγχη τοῦ Ἱεροῦ.
Ἄλλα ἀντικείμενα τοῦ ναοῦ εἶναι ἕνα μπρούτζινο κηροπήγιο, ἕνα σι-
δερένιο μὲ διάκοσμο καὶ δύο ἐπίσης σιδερένια μὲ ἄμμο. Ὑπάρχει καὶ ἕνα
παλιὸ μπρούτζινο μικρὸ καντήλι, τὸ ὁποῖο εἶναι βγαλμένο καὶ δὲν χρησιμο-
ποιεῖται. Ἐπίσης ὑπάρχει μία σειρὰ μὲ στασίδια καὶ ὁ ἀρχιερατικὸς θρόνος.
Τὸ ἀναλόγιο εἶναι σιδερένιο καὶ ἀκαλαίσθητο. Τὰ ὑπόλοιπα ἀντικείμενα
εἶναι νεώτερα. Νεώτερη εἶναι καὶ μιὰ βρύση μὲ ποτίστρα σὲ ἀπόσταση
λίγων μέτρων ἀπὸ τὸ ναό. Ἔγινε ἀπὸ τὸ Δῆμο κυρίως γιὰ τοὺς βοσκοὺς
μετὰ τὸ ἔτος 2000. Tὰ παλιὰ τὰ χρόνια οἱ προσκυνητὲς ἔφερναν καὶ κόλλυ-
βα (βρασμένο σιτάρι) στὴ μνήμη τῶν ἁγίων. Ὡς γνωστὸ ὁ ἅγιος Θεόδωρος
σχετίζεται μὲ τὸ θαῦμα τῶν κολλύβων, ποὺ ἡ Ἐκκλησία μας γιορτάζει τὸ
Σάββατο τῆς Α’ ἑβδομάδος τῆς Μ. Σαρακοστῆς. Εἶναι κινητὴ γιορτή, δὲν
ἔχει σταθερὴ ἡμερομηνία στὸ ἑορτολόγιο. Ἔτσι ἡ συνήθεια ἔχει σχέση μὲ
τὴν παράδοση, τὰ δὲ κόλλυβα δὲν σχετίζονται πάντα μὲ τὴ μνήμη τῶν κε-
κοιμημένων.
Πηγή¨π.Λουκά Βακάλη.
Σύλλογος Άνω Καλυβίων Αμφίκλειας:
<Οι Άγιοι Θεόδωροι>
Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η
Την Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015 θα τελεστεί θεία
λειτουργία στην εκκλησία των ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ, στα Άνω Καλύβια Αμφίκλειας.
Αεροδρόμιο Δαδίου.
Στην κεντρική Ελλάδα, στην Αμφίκλεια (Dadion) της πόλης, ήταν ένα από τα αεροδρόμια, που χρησιμοποιούνται από τη γερμανική Λουφτβάφε, κατά τη διάρκεια της λειτουργίας Merkur.
Ήταν ένα βοηθητικό αεροδρόμιο ενταχθούν σε ένα δίκτυο από 25 βοηθητικά αεροδρόμια, κατασκευή (από την Ελληνική Βασιλική Αεροπορία) λίγο πριν από το τέλος του Μεσοπολέμου.
Αυτό το αεροδρόμιο, είχε το πλεονέκτημα της εγγύτητας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και το σιδηροδρομικό σταθμό (μόλις 200 μέτρα μακριά).
Μετά τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα, η Luftwaffe να χρησιμοποιηθεί ως ένα αεροδρόμιο για Ju-52 κατά τη διάρκεια της λειτουργίας » «Merkur». Σήμερα μείνει τίποτα από αυτό το αεροδρόμιο και μια αγροτική area.Thats του γιατί το όνομά του, '' το χαμένο αεροδρόμιο ''. Ο χάρτης δείχνει τη θέση του αεροδρομίου Φωτογραφία από την περιοχή σήμερα. Το αεροδρόμιο ήταν στην midle-αριστερά πλευρά της φωτογραφίας (τα πεδία καφέ) Η περιοχή με τα δέντρα και buldings, το σιδηροδρομικό σταθμό της (στο ίδιο σημείο κατά τη διάρκεια της εποχής του πολέμου). Μέσα / γύρω από τα δέντρα είναι παραμένει άμυνα οχύρωση (μπετόν καταφύγια .... σκυρόδεμα ΑΑ positions..etc) δεν είναι ορατή κατά τη φωτογραφία Περισσότερες φωτογραφίες
Ήταν ένα βοηθητικό αεροδρόμιο ενταχθούν σε ένα δίκτυο από 25 βοηθητικά αεροδρόμια, κατασκευή (από την Ελληνική Βασιλική Αεροπορία) λίγο πριν από το τέλος του Μεσοπολέμου.
Αυτό το αεροδρόμιο, είχε το πλεονέκτημα της εγγύτητας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και το σιδηροδρομικό σταθμό (μόλις 200 μέτρα μακριά).
Μετά τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα, η Luftwaffe να χρησιμοποιηθεί ως ένα αεροδρόμιο για Ju-52 κατά τη διάρκεια της λειτουργίας » «Merkur». Σήμερα μείνει τίποτα από αυτό το αεροδρόμιο και μια αγροτική area.Thats του γιατί το όνομά του, '' το χαμένο αεροδρόμιο ''. Ο χάρτης δείχνει τη θέση του αεροδρομίου Φωτογραφία από την περιοχή σήμερα. Το αεροδρόμιο ήταν στην midle-αριστερά πλευρά της φωτογραφίας (τα πεδία καφέ) Η περιοχή με τα δέντρα και buldings, το σιδηροδρομικό σταθμό της (στο ίδιο σημείο κατά τη διάρκεια της εποχής του πολέμου). Μέσα / γύρω από τα δέντρα είναι παραμένει άμυνα οχύρωση (μπετόν καταφύγια .... σκυρόδεμα ΑΑ positions..etc) δεν είναι ορατή κατά τη φωτογραφία Περισσότερες φωτογραφίες
Ανάμεσα στο σιδηροδρομικό σταθμό και τα πεδία / παλιό αεροδρόμιο, υπάρχει μικρή (δυστυχώς εγκαταλελειμμένο) Μνημείο, που στη μνήμη των κατοίκων του χωριού, που εκτελέστηκαν από τους Γερμανούς, σε αντίποινα για σαμποτάζ σιδηροδρομικό σταθμό).
Μέσα στο φράχτη του μνημείου, υπάρχει μια εγκαταλειφθεί άρμα πυργίσκος.
του από ένα Pz 38 (t)
Μέσα στο φράχτη του μνημείου, υπάρχει μια εγκαταλειφθεί άρμα πυργίσκος.
του από ένα Pz 38 (t)
Τελευταία επεξεργασία από CHARLEMAGNE 4 στις 12 του Νοεμβρίου, 2014, 17:18, edited 1 φορά συνολικά.Η '' dadion '' αεροδρόμιο αναφέρεται σε βιβλία, το Διαδίκτυο sites.Here μερικά: 1) '' Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΗΣ Μάλεμε '', στη σελίδα 228: << Η συγκέντρωση των στρατευμάτων attackin γύρω από τα αεροδρόμια στην Κόρινθο, Μέγαρα, Τανάγρα , Τοπόλια, Dadion , Ελευσίνα και το Παλαιό Φάληρο στη νότια Ελλάδα ολοκληρώθηκε από 14 Μαΐου .... >>. 2) '' Γεωγραφία και η ιστορία του πολέμου ΜΑΧΗ λόγους '', στη σελίδα 81: << Θα πετάξει από αεροδρόμια σε Τανάγρα, Topolis, Dadion , Μέγαρα, την Κόρινθο, Plaleron και Elevsis ..... >> 3) '' Σιωπηλοί Skies - Ανεμόπτερα at War 1939-1945 '', στη σελίδα 40: << Λειτουργία Merkur beganat 06: 15 ώρες στις 20 Maywith μία ώρα-μακρά bmbers attackby και μαχητές από την Κόρινθο, Dadion , Ελευσίνα, Φάληρο, Τανάγρα και Topolis .... >> 4) Το άρθρο σε HISTORYNET.com "Μάχη της Κρήτης: Ξεκίνησε με της Γερμανίας από αέρος εισβολή - Επιχείρηση Ερμής» ». << ομάδες Μεταφορών κατά Dadion, Μέγαρα, την Κόρινθο και την Τανάγρα αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν τους τομείς από τη μετατόπιση, ασταθή άμμο .... >>
. Φωτογραφίες από την Ελληνική Δημήτρης Skartsilakis αρχείο
Η ημερομηνία των φωτογραφιών είναι μεταξύ 20 -. 22 Μαΐου 1941) Μάης 1941. Αεροφωτογραφία από Dadion αεροδρόμιο area.German στρατιωτική / Luftwaffe '' στρατόπεδο '' vissible του στο έδαφος Στον ίδιο χώρο από άλλο γωνία. Στα αριστερά της φωτογραφίας πόλη της Dadion. στο midle δεξιό άκρο της φωτογραφίας το αεροδρόμιο (το σιδηροδρομικό σταθμό του vissible) του στρατοπέδου Luftwaffe στο αεροδρόμιο Ανν ανέφερα, το αεροδρόμιο ήταν τόσο κοντά στο σιδηροδρομικό
Η ημερομηνία των φωτογραφιών είναι μεταξύ 20 -. 22 Μαΐου 1941) Μάης 1941. Αεροφωτογραφία από Dadion αεροδρόμιο area.German στρατιωτική / Luftwaffe '' στρατόπεδο '' vissible του στο έδαφος Στον ίδιο χώρο από άλλο γωνία. Στα αριστερά της φωτογραφίας πόλη της Dadion. στο midle δεξιό άκρο της φωτογραφίας το αεροδρόμιο (το σιδηροδρομικό σταθμό του vissible) του στρατοπέδου Luftwaffe στο αεροδρόμιο Ανν ανέφερα, το αεροδρόμιο ήταν τόσο κοντά στο σιδηροδρομικό
Τό υλικό είναι προσφορά τού Γιάννη Κέφου.
Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015
Σύναξη Συγγραφέων καί Ερευνητών τής περιοχής μας.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)