Σελίδες

Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016

Παναγιούλα (Καγκέλι με πίπιζα) - Τραγούδια Ρούμελης



Παραδοσιακό τραγούδι της αγάπης με προέλευση το χωριό Αγόριανη (ή Επτάλοφος) Φωκίδας (παλαιότερα το χωριό ανήκε στο νομό Βοιωτίας, γι' αυτό και κατά λάθος έτσι γράφτηκε στο βίντεο).
Χορεύεται ως καγκέλι, για την ακρίβεια στο ρυθμό του καλαματιανού στο πρώτο μέρος του τραγουδιού (7/8) και ως πηδηχτό καγκέλι στο δεύτερο μέρος (2/4 - δίσημος ρυθμός).
Περιλαμβάνεται στο δίσκο "Τραγούδια της Ρούμελης και της Πελοποννήσου", από το αρχείο του Σίμωνος Καρά.
Πίπιζα παίζει ο Βελέντζας Ανδρέας και νταούλι ο Καρατζάς Ανδρέας.
Η πίπιζα είναι ένα όργανο τύπου όμποε, με διπλό γλωσσίδι. Ζουρνάς λέγεται κυρίως στη Μακεδονία, τη Θράκη, τη δυτική Ρούμελη και τη Μυτιλήνη, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα λέγεται καραμούζα ή καραμούτζα και πίπιζα ή πίπιτζα. Έκτος από τις παραλλαγές: ζορνές (Κύπρος), ζορνάς (Κοζάνη), τζουρνάς (Λευκάδα), νιάκαρο ή νιακάρα (Ζακύνθο και Κεφαλονιά), καλάμι (Δυτική Ρούμελη) κ.α. Σήμερα το όργανο αυτό, σχεδόν έχει εξαφανιστεί από την Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο.

Οι στίχοι:
Πέρα θέλω, μικρή μου η Παναγιούλα μου, 
πέρα θέλω να περάσω, 
πέρα θέλω να περάσω, 
το χορό για να κοιτάξω.
Πως χορεύει, μικρή μου η Παναγιούλα μου, 
πως χορεύει μια μικρούλα, 
πως χορεύει μια μικρούλα
που τη λένε Παναγιούλα.
Που 'χει τα, μικρή μου η Παναγιούλα μου, 
που 'χει τα μαλλιά στην τάξη, 
που 'χει τα μαλλιά στην τάξη
και πλεγμένα με μετάξι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου