Λίγα πράγματα για το χωριό μου την ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ, το παλιό ΔΑΔΙ, μέσα από παλιά έγγραφα και φωτογραφίες.
Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013
Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013
Εορτή τού Αγίου Μόδεστου
Τελέσθηκε σήμερα 15 Δεκαμβρίου το απόγευμα ο εσπερινός για την αυριανή γιορτή του Αγίου Μοδέστου στο ομώνυμο εξωκκλήσι πού βρίσκεται πάνω από τον Αγιο Βλάσσιο.
Οι Δαδιώτες τιμούσαν τον Αγιο Μόδεστο σαν προστάτη των ζώων τους.
Οι Δαδιώτες τιμούσαν τον Αγιο Μόδεστο σαν προστάτη των ζώων τους.
Βιογραφία
Τα βιογραφικά στοιχεία του Αγίου Μοδέστου είναι αρκετά συγκεχυμένα. Για παράδειγμα, τον πατέρα του Ευσέβιο και τη μητέρα του Θεοδούλη από τη Σεβάστεια της Παλαιστίνης, τους θέλουν επί Μαξιμιανού (286 - 305 μ.Χ.) να πεθαίνουν στη φυλακή, ενώ γνωρίζουμε ότι τα χρόνια της πατριαρχίας του Αγίου αυτού ήταν από το 632 μ.Χ. μέχρι το 634 μ.Χ. Ο Άγιος Μόδεστος, ανακαίνισε τα Ιερά προσκυνήματα, που καταστράφηκαν από τους Πέρσες και ζήτησε τη συνδρομή των χριστιανών από την Ανατολή. Οσιακά αφού έζησε και πολλά για τους Αγίους τόπους αφού έκανε, απεβίωσε ειρηνικά. Ο Άγιος φέρεται να προστατεύει τα ζώα, ιδιαίτερα αυτά που σέρνουν άροτρο. Στην εορτή του δεν «εορτάζουν» μόνο τα βόδια, αλλά κατά επέκταση όλα τα οικόσιτα ζωντανά. Σε πολλά μέρη γίνονται συλλείτουργα, αγιασμοί και αφού «ευλογηθούν - διαβαστούν» από τον παπά τα ζώα, φτιάχνονται κόλλυβα. Τελικά το δίνουν στα ζώα να το φάνε. Στην Λέσβο του Αγίου Μόδεστου, παίρνουν αγιασμό και ραντίζουν με αυτόν τα χωράφια τους, για να γλυτώσουν από τις ακρίδες και όλα τα άλλα κακά. Διαβάστε εδώ μια «ευχή του Aγίου Mοδέστου Eπισκόπου Iεροσολύμων, λεγομένη εις πάσαν θανατηφόρον ασθένειαν και βλάβην βοών, ίππων, όνων, ημιόνων, προβάτων, αιγών, μελισσών, και των λοιπών ζώων». |
Ἀπολυτίκιον Ὁσίως τὸν βίον σου διαπεράσας σοφέ, ποδήρει κεκόσμησαι ἱερωσύνης φαιδρῷ, ἱερόαθλε Μόδεστε, ὅθεν καὶ ἐναθλήσας προθυμότατα πάτερ, νῦν ἐν ἀγαλλιάσει τῷ Χριστῷ συναγάλλη, πρεσβεύων ὑπὲρ πάντων ἡμῶν τῶν εὐφημούντων σε. |
Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2013
Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013
Σπύροι καί Σπυριδούλες.
- Eτσι κάπως μούρθε να δώ πόσοι Σπύροι και Σπυριδούλες έχει το Δαδί.
3.Στόν εκλογικό κατάλογο του 1872 είναι οι παρακάτω
Κυριαζής του Δημητρίου, Νικολόπουλος του Ιωάννου, Ζυγούρος του Δημητρίου, Κούσουλας τού Λουκά και Κουγιάτσος τού Λουκά.
4. Στον εκλογικό κατάλογο τού 1892 είναι οί παρακάτω
Αυγερινάκος τού Λουκά, Γερολουκάς τού Ευσταθίου, Ζυζούρος τού Δημητρίου, Κυριαζής τού Δημητρίου, Κουγιάτσος τού Αθανασίου, Κουγιάτσος τού Λουκά, Κούσουλας τού Λουκά, Μοσχολιός τού Δημητρίου, Νικολόπουλος τού Ιωάννη, Περγαντής τού Γεωργίου, Πολίτης τού Ευσταθίου, Ρεστέμης τού Γεωργίου, Σκαλιγκος τού -, Σταμουλάς τού Λουκά, Τσούτσος τού Εμμανουήλ και Τράκας τού Θεοδώρου.
5. Τά τελευταία χρόνια έχουμε πολλούς Σπύρους αλλά και Σπυριδούλες όπως.
Πεντεδέκας, Δερβετζής, Παπαρούλιας, Τσιρνόβας, Θεοδωρίδης, Κρούτης, Παναγιωτόπουλος, Πολιτικός, Ανανίκας, Σαγιάς, Νίκας, Μπακαστάμος, Ζαφράκος, Αυγερινός, Μπουραζάνης και Πανουργιάς.
Σκανιακού, Καρούμπη, Ζυγουρου, Κ ίσσα, Κουγιάτσου από Σπυριδούλες.
Σύμφωνα με τους εκλογικούς καταλόγους του 1892 σαν πρώτος Δαδιώτης Σπύρος εμφανίζεται ο Σπύρος Περγαντής πού γεννήθηκε το 1832 και ακολουθεί ο Σπύρος Πολίτης γεννημένος το 1852.
Σήμερα στο Δαδί η οικογένεια τού Δημητρίου Κουγιάτσου και η οικογένεια τού Σπύρου Νικολόπουλου καί η οικογένεια τού Ζυγούρου εξακολουθούν να κρατάνε το όνομα Σπύρος μέχρι σήμερα.
Εδώ να ευχαριστήσω τον Γιώργο Ποδάρα, τον Στάθη Ζανιά και τον Σπύρο Ανανίκα για την βοήθειά τους...
Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2013
Ευχές στόν Σπύρο καί στήν Σπυριδούλα.
Η Κοίμηση του Αγίου Σπυρίδωνος και σκηνές του βίου του
1595, 60,5x42,8εκ.
Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης
Στο κεντρικό διάχωρο της εικόνας παριστάνεται η Κοίμηση του Αγίου Σπυρίδωνος. Η εξόδιος ακολουθία πραγματοποιείται μπροστά από την εκκλησία και την παρακολουθεί πλήθος ανθρώπων, μεταξύ των οποίων υπάρχουν οι ψάλτες, ένας διάκος και ένας αναγνώστης, μπροστά από την κλίνη. Στο επάνω τμήμα η ψυχή του αγίου μεταφέρεται από δύο αγγέλους στον ουρανό, του οποίου τις πύλες ανοίγουν δύο άλλοι άγγελοι. Γύρω από το κεντρικό θέμα υπάρχουν δεκατέσσερις σκηνές από τον βίο του αγίου: επάνω, ο άγιος χειροτονείται επίσκοπος, μεταβάλλει τον όφι σε χρυσάφι, πορεύεται στη σύνοδο, καταπατεί τον Άρειο και κηρύσσει την Αγία Τριάδα. Αριστερά, ο άγιος εμφανίζεται στο όνειρο του βασιλιά, βαπτίζει και διδάσκει τους απίστους, καταβάλλει τα είδωλα στο ναό. Δεξιά, ο βασιλιάς τιμά τον άγιο, ο άγιος ανασταίνει τη θυγατέρα του, βοηθά τους κλέφτες να πάρουν το σιτάρι του. Κάτω, ο άγιος με την προσευχή του στρέφει τον ποταμό προς τα πίσω, διασώζει ένα ζευγάρι από τους Αγαρηνούς, σταματά τις δυνατές βροχές, δωρίζει την αίγα του στους κλέφτες.Η εικόνα είναι τού 1595 και υπάρχει στο Ελληνικό Ινστιτούτο της Βενετίας.
Χρόνια πολλά στους Σπύρους και στις Σπυριδούλες.
1595, 60,5x42,8εκ.
Εμμανουήλ Τζανφουρνάρης
"ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΤΟΥ ΤΖΑΝΦΟΥΡΝΑΡΗ ΧΕΙΡ"
Στο κεντρικό διάχωρο της εικόνας παριστάνεται η Κοίμηση του Αγίου Σπυρίδωνος. Η εξόδιος ακολουθία πραγματοποιείται μπροστά από την εκκλησία και την παρακολουθεί πλήθος ανθρώπων, μεταξύ των οποίων υπάρχουν οι ψάλτες, ένας διάκος και ένας αναγνώστης, μπροστά από την κλίνη. Στο επάνω τμήμα η ψυχή του αγίου μεταφέρεται από δύο αγγέλους στον ουρανό, του οποίου τις πύλες ανοίγουν δύο άλλοι άγγελοι. Γύρω από το κεντρικό θέμα υπάρχουν δεκατέσσερις σκηνές από τον βίο του αγίου: επάνω, ο άγιος χειροτονείται επίσκοπος, μεταβάλλει τον όφι σε χρυσάφι, πορεύεται στη σύνοδο, καταπατεί τον Άρειο και κηρύσσει την Αγία Τριάδα. Αριστερά, ο άγιος εμφανίζεται στο όνειρο του βασιλιά, βαπτίζει και διδάσκει τους απίστους, καταβάλλει τα είδωλα στο ναό. Δεξιά, ο βασιλιάς τιμά τον άγιο, ο άγιος ανασταίνει τη θυγατέρα του, βοηθά τους κλέφτες να πάρουν το σιτάρι του. Κάτω, ο άγιος με την προσευχή του στρέφει τον ποταμό προς τα πίσω, διασώζει ένα ζευγάρι από τους Αγαρηνούς, σταματά τις δυνατές βροχές, δωρίζει την αίγα του στους κλέφτες.Η εικόνα είναι τού 1595 και υπάρχει στο Ελληνικό Ινστιτούτο της Βενετίας.
Χρόνια πολλά στους Σπύρους και στις Σπυριδούλες.
Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013
Φτάσανε καί οι γιορτάδες
Η Πρωτοβουλία Πολιτών Αμφίκλειας, σε συνεννόηση με την Δημοτική Αρχή, συμβάλλει πρακτικά και στον Χριστουγεννιάτικο στολισμό κεντρικών σημείων της κωμόπολης. Οι καταστηματάρχες επίσης δίνουν τον ανάλογο εορταστικό τόνο στις βιτρίνες τους, έστω και αν οι καιροί είναι χαλεποί.
Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013
Τό έθιμο τού "χόνδρου".
Ο Λαογραφικός και Χορευτικός Σύλλογος Αμφίκλειας "Η ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ," αναβίωσε και φέτος, όπως κάθε χρόνο, στις 05 Δεκεμβρίου το βράδυ και στην Πλατεία Παρνασσού [Πάνω Πλατεία] της κωμόπολης το έθιμο του "χόνδρου," το οποίο παλιότερα σηματοδοτούσε για τον τοπικό αγροτόκοσμο το τέλος της σποράς των δημητριακών αλλά και την είσοδο στο Χριστουγεννιάτικο εορταστικό κλίμα. Η σπουδαία τοπική αγροτική γιορτή της Μεσοσπορίτισσας (μέσον της σποράς) τον Νοέμβρη αλλά και ο "χόνδρος," δείχνουν την πολύ μεγάλη σημασία που είχε παλιότερα για την περιοχή, για προφανείς λόγους η συγκεκριμένη καλλιέργεια, η δε ακούραστη "ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ" με την αναβίωση, μας κρατάει σε δημιουργική επαφή με την παράδοσή μας.
Το παιδικό χορευτικό τμήμα του Συλλόγου έδωσε τον γιορταστικό τόνο της βραδιάς, ενώ ο καλοφτιαγμένος, νόστιμος και ζεστός "χόνδρος" που προσφέρθηκε, μαζί με το ανάλογο κρασί, ήταν περιζήτητος και λόγω βραδινού ψύχους.
Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013
Ο " χόνδρος" παλιότερα
Για την Αμφίκλεια, χόνδρος = χυλώδες εύγευστο ζεστό έδεσμα με βάση το σιτάρι. Παρασκευαζόταν με ιδιαίτερη μέθοδο, σε κάθε Αμφικλειώτικο σπίτι παλιότερα την παραμονή της γιορτής του Αγίου Νικολάου [05.12] και σηματοδοτούσε στην κατ’ εξοχήν τότε αγροτική Αμφίκλεια, το τέλος της σποράς των δημητριακών και των εξωτερικών αγροτικών ασχολιών λόγω του καιρού, αλλά και λόγω των σημαντικών γιορτών της Χριστιανοσύνης που ακολουθούσαν. Αναβιώνει κάθε χρόνο από την "ΔΑΔΙΩΤΙΚΗ ΕΣΤΙΑ."
ΔΙΚ
Eτσι για να θυμόμαστε αγαπημένα μας πρόσωπα.....
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)