Σελίδες

Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Κοντοσούβλι στήν Αμφίκλεια


Μουσική Σχολή Π.Κέφου.



https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhx63Vk9rGkACw2g13MOwe1Z-5__EJ2AS28VC4iRnpCXI_ASx0oZ2qpRIPawJvQUUG4RXFV23eiE4XMNBJhMgaYnY7EjnOeaYDVjZ4jK1ZY0rD0vtIFs2MQjBVRkIA5180N_a7J_HlsZbk/s320/Bost_organopaiktis.jpg
                          ΠΑΜΕ ΤΣΑΡΚΑ  …..
7
στα 100 χρόνια ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού,
παρέα με το μπουζούκι και τους μαθητές
της Μουσικής Σχολής Π. Κέφου,
την Κυριακή 10 Μαρτίου στις 12:00 το μεσημέρι
στο Παπακώστιο Πολιτιστικό Κέντρο Αμφίκλειας.

Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013

Βασιλική διαταγή.

Μέ βασιλική διαταγή τού Οθωνα, από τίς 22-4-1838, τό μοναστήρι τού Δαδιού άρχισε νά πουλάει χωράφια στήν περιοχή τής Γλούνιστας γιά νά συντηρήσει νερόμυλο στήν θέση "γιοφύρι". 

Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013

Ο Δάσκαλος Λουκάς Σκουφάς.


Μερικές φωτογραφίες και λίγα λόγια από καρδιάς στην μνήμη τουΔασκάλου και Δημάρχου ΛΟΥΚΑ ΣΚΟΥΦΑ, με την συμπλήρωση 30χρόνων από τον αδόκητο χαμό του. 
Δ. Καλπύρης
Αμφίκλεια

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΑΝΤΙ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΚΑΛΟ ΚΑΙ ΔΗΜΑΡΧΟ ΛΟΥΚΑ ΣΚΟΥΦΑ
            Πέρασαν  περίπου 30 χρόνια, όταν τέτοια εποχή έφυγε από κοντά μας ο Λουκάς. Ήταν ένα βράδυ του Φλεβάρη του 1983 όταν εμβρόντητοι μάθαμε τον αδόκητο χαμό του. Ένα βράδυ που τα στοιχειά της φύσης λυσσομανούσαν και συνωμότησαν για το μοιραίο παραπάτημα του αδύναμου ανθρώπου μπροστά στην πανίσχυρη δύναμή τους. Κι έτσι στα σκοτεινά, μόνος κι αβοήθητος, έφυγε ο Λουκάς απ´ το μάταιο τούτο κόσμο.
            Έφυγε έτσι απλά κι αθόρυβα, πάνω στην ακμή της ωριμότητας, αφήνοντας όμως πίσω του ένα τεράστιο έργο στην εκπαίδευση και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Τεράστιο, ώστε να μείνει η εποχή του χαραγμένη ανεξίτηλα στη μνήμη όλων, γνωστών, φίλων, ακόμα και των επικριτών του-γιατί ποτέ δε λείπουν κι αυτοί-και τέτοιο σε δύναμη που τον ανήγαγε στη σφαίρα του θρύλου, ενός θρύλου που όλο και φουντώνει με το πέρασμα των χρόνων.
             Η προσφορά του Λουκά απλώνεται σε δυο τομείς, του Δασκάλου και του Δημάρχου, που όμως στο βάθος συγκλίνουν και δημιουργούν  αυτή τη μοναδική για τα Δαδιώτικα χρονικά προσωπικότητα. Κατ´ αρχάς-και το ξέρω με βεβαιότητα αυτό-ο ίδιος θα προέτασσε αυτή του απλού Δασκάλου κι όχι σ´ εκείνη του πρώτου πολίτη της πόλης, παρά την αίγλη του τίτλου. Γιατί ο ίδιος θεωρούσε τον εαυτό του έναν απλό ΔΑΣΚΑΛΟ, ταγμένο όχι μόνο στη μεταλαμπάδευση των στεγνών μαθηματικών εννοιών στους μαθητές του, αλλά και μιας πολύπλευρης κουλτούρας. Με μια μοναδική μαεστρία κατάφερνε να συνδυάζει τις εξισώσεις με τη λογοτεχνία, το ημίτονο με τον κινηματογράφο και το εμβαδόν του κύκλου με την ποίηση, τέτοια που το φτωχό φροντιστήριό του να έχει μεταβληθεί σ´ ένα ναό γνώσης και πολιτισμού. Κι οι μαθητές, διψασμένοι όπως πάντα για το ωραίο και τ´ αληθινό, ρουφούσαν γνώσεις κι ανδρώνονταν μέσα απ´ αυτή τη μοναδική μυσταγωγία. Οι μαθητές μιας μικρής επαρχιακής πόλης ζώντας,  σε χρόνους δικτατορικής σιωπής και αργότερα στην ελευθερία της μεταπολίτευσης-που καμία φορά κρύβει και σκοπέλους- που η μόνη τους διασκέδαση και διέξοδος μέχρι τότε ήταν ο κινηματογράφος του Δεληγιάννη, βρέθηκαν μπροστά σ´ ένα χαρισματικό άνθρωπο, σε μια κινητή εγκυκλοπαίδεια με αδιάλειπτη διάθεση για επικοινωνία και προσφορά. Το ανήσυχο και φιλοπερίεργο των μαθητών που έβγαιναν απ´ το σκοταδισμό της δικτατορίας, είχε μπροστά του ένα γίγαντα γνώσης που με απλότητα και εκλαϊκευμένο λόγο τη διοχέτευε ο δάσκαλος  στους ανοιχτούς μαθητικούς διαύλους. Κι έτσι  σιγά σιγά σμιλευόταν ο καλλιεργημένος και πολιτικοποιημένος τύπος του ώριμου ανθρώπου και πολίτη που έμελλε να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στη μεταπολιτευτική εποχή.
            Και καθώς τα χρόνια περνούσαν και με την καθοριστική συμβολή του δασκάλου οι μαθητές αυτοί γίνονταν φοιτητές-απ´ τα υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας στο νομό σημείωναν τα παιδιά του Δαδιού τότε-και όταν έρχονταν στο χωριό τα καλοκαίρια και στις διακοπές στήνονται πάλι ατέλειωτες συζητήσεις λογοτεχνικού, πολιτικού και κοινωνικού περιεχομένου, διανθισμένες με αστεία και γέλια τρανταχτά που έκαναν την πλατεία να ζωντανεύει μέχρι αργά τις πρωινές ώρες. Εκεί στο μαγαζί του Μερεντίτη ανταλλάσσονταν απόψεις για κάθε ζήτημα κυρίως όμως για  πολιτική, καθώς  το κλίμα της μεταπολίτευσης  ήταν ευνοϊκό για την ανάδειξη νέων κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων και ιδεολογιών που ζητούσαν την  ανατροπή του κατεστημένου και την επικράτηση υγιών και δημοκρατικών τάσεων. Στο κέντρο όλων αυτών των συζητήσεων η μετριοπαθής και εμβληματική φιγούρα του Δασκάλου που κρατούσε τις ισορροπίες και κατεύναζε τα πάθη με την πείρα, την εμβρίθεια, τη σοφία, μα πάνω απ´ όλα με το αναμφισβήτητο κύρος του.
            Τέκνο λοιπόν και κατ´ εξοχή εκφραστής αυτού του κλίματος της μεταπολίτευσης επόμενο ήταν να ηγηθεί ενός ευρύτερου συνδυασμού δημοκρατικών δυνάμεων και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης καθώς οι περισσότεροι δημότες της Αμφίκλειας έβλεπαν σ´ αυτόν την υλοποίηση των δυνατοτήτων που η νέα  εποχή ευαγγελιζόταν. Δήμαρχος, λοιπόν, για δύο τετραετίες τα κρίσιμα χρόνια της νέας Ελλάδας που έβγαινε βαθιά λαβωμένη απ´ τη δικτατορία κατάφερε να φέρει έναν ανανεωτικό αέρα στη Δημαρχία. Το δημαρχείο που εμείς οι νέοι τότε το θεωρούσαμε άντρο  συντηρητικών γερόντων, άνοιξε τις πύλες του σ´ όλους και κυρίως στους νέους που κατέθεταν τις φρέσκιες ιδέες τους κι έβλεπαν ότι έβρισκαν έδαφος γόνιμο. Τα στεγανά είχαν διαβρωθεί και φυσούσε ένας άνεμος δημιουργίας και προκοπής. Με σεβασμό στην παράδοση και σε συνεργασία με τον νεοϊδρυθεντα τότε Σύλλογο Νέων που πρωτοστατούσε, γίνονταν πλήθος πολιτιστικών εκδηλώσεων: συναυλίες, εκδρομές, εκθέσεις βιβλίων, ομιλίες, αγώνες σκακιού και άλλων παιγνίων, πράγματα πρωτόγνωρα για τη μικρή, κλειστή και συντηρητική
μέχρι τότε κοινωνία του Δαδιού.
             Πιστεύω πως έγινε, λοιπόν, κατανοητό, γιατί οι δύο βασικές ιδιότητες του Λουκά, αυτή του Δασκάλου κι αυτή του Δημάρχου κατά βάθος συγκλίνουν και δημιουργούν τη μοναδική του προσωπικότητα.
              Κι αυτός ευχαριστημένος καμάρωνε στ´ αλήθεια, γιατί έβλεπε να υλοποιούνται τα όσα είχε οραματιστεί για το μικρό του τόπο που τον αγάπησε τόσο, ώστε να διαθέσει όλη του την επιστημοσύνη και όλες του τις δυνάμεις για να τον κάνει μεγάλο. Και σ´ ένα βαθμό τα  κατάφερε. Γι αυτό και έγινε θρύλος. Γιατί έμεινε αμόλυντος απ´ τις κομματικές διαβρώσεις, γιατί έμεινε τίμιος και ανιδιοτελής απέναντι στους πειρασμούς της εξουσίας και της εποχής - λίγα ακούμε για την αμαρτωλή γενιά του Πολυτεχνείου;- και γιατί πάνω απ´ όλα πίστευε στην πρωτοπορία των νιάτων.
               Λουκά να ξέρεις πως η μνήμη σου θα είναι αιωνία στην καρδιά πολλών φίλων σου και συμπατριωτών.




ΝΙΚΟΣ ΠΑΝ. ΖΥΓΟΥΡΟΣ

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ


Πραγματοποιήθηκε στις 27.02.2013 στην Αμφίκλεια, η Γενική Συνέλευση της ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ και μέσα σε ένα κλίμα σύμπνοιας, συνεργασίας, δημιουργικής ανταλλαγής απόψεων, προβληματισμού των πολιτών, αλλά και αγωνίας για την ζοφερή πραγματικότητα, χάραξε χωρίς δογματισμούς και περιχαρακώσεις, την οργανωτική δομή αλλά και προσδιόρισε τις δράσεις τις ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ. 








Δ. Καλπύρης

Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013

Ο χορός στό "αλωνάκι".

Tήν δεύτερη μέρα τού Πάσχα οι Δαδιώτες μαζεύονταν στό " Αλωνάκι "  καί στήνανε χορό. Ετσι μάς δείχνει καί η φωτογραφία τής 16-4-1936 από τήν εφημερίδα "ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ" πού μάς τήν έστειλε ο Αραχωβίτης φίλος μας Λουκάς Παπαλεξανδρής. Στό βάθος διακρίνεται η κορυφή τής "Βαρσάμως". Σήμερα τό έθιμο διατηρείται από τά χορευτικά τμήματα τού Λαογραφικού Συλλόγου. 

H Ημέρα τής Γυναίκας


O " Αβέρωφ " στό Δαδί


Εκτός από το δοξασμένο πολεμικό πλοίο θωρηκτό "ΑΒΕΡΩΦ", βλέπουμε και φορτηγό αυτοκίνητο με το όνομα <ΑΒΕΡΩΦ>!! σε <<αποστολή>> μπροστά από το κατάστημα Χρυσικού στην Αμφίκλεια, στις 28.02.1936.
Δ. Ι. Καλπύρης

ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ

Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Απόκριες τού 1960.

Τό δημοτικό σχολείο παρελαύνει τήν καθαροδευτέρα στήν απάνω πλατεία 

Ομιλία στόν Αγιο Ευστάθιο.


Ο εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Ευσταθίου Αμφίκλειας ενημερώνει ότι, την ΤΕΤΑΡΤΗ 27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ και ΩΡΑ 16.30, θα γίνει ομιλία (προβολήDVD) στο Πνευματικό Κέντρο του Ναού.
 Θέμα: <Για να μην ναυαγήσει ο γάμος μας.>   

Απόκριες τού 1950


Κυρίες της Αμφίκλειας ντυμένες θαυμάσια "αποκριάτικες τσιγγάνες," κατά την αποκριά του 1950.
ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ [Αρχή Τριωδίου]
 
 
Τι ονομάζουμε Τριώδιο και τι είναι αυτό το Λειτουργικό Βιβλίο της Εκκλησίας μας; Τριώδιο είναι το λειτουργικό βιβλίο που αποτελείται από Ύμνους, Ιερές Ακολουθίες και Συναξάρια της περιόδου που προετοιμάζουν τους Χριστιανούς για το Άγιο και Ιερό Πάσχα. Η περίοδος της προετοιμασίας αυτής, αρχίζει από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου και λήγει το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου. Ο όρος Τριώδιο (από τις λέξεις «τρία» και «ωδή») οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί από τους Κανόνες των Ακολουθιών που περιέχονται σε αυτό έχουν μόνο τρεις ωδές: την 8η και την 9η πάντοτε, ύστερα δε μία από τις πέντε πρώτες.
Το Τυπικό της Εκκλησίας μας ορίζει ότι το Σάββατο στον Εσπερινό του Τελώνου και του Φαρισαίου, ο Δεξιός Ιεροψάλτης κατέρχεται από το αναλόγιό του και λαμβάνει το Τριώδιο που βρίσκεται κάτω από την εικόνα του Χριστού στο τέμπλο, κάνει τρεις μετάνοιες προσκυνά τον Κύριο και πηγαίνει ξανά στο αναλόγιο του όπου και άρχεται η ακολουθία του Εσπερινού.
Τι είναι το Τριώδιο; Για το λαό επικρατεί η αντίληψη ότι αρχή του Τριωδίου είναι το ξεκίνημα για τις καρναβαλικές εκδηλώσεις και τις απόκριες. Στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση, Τριώδιο, είναι μια κινητή περίοδος είκοσι ημερών  που ξεκινά από την Κυριακή του «Τελώνου και Φαρισαίου» και διαρκεί τρεις εβδομάδες μέχρι δηλαδή την εβδομάδα της «Τυροφάγου» ή «Τυρινής» και αποτελεί ένα στάδιο προετοιμασίας για την νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής.
Το Τριώδιο, η Απόκρια, και το καρναβάλι
Το Τριώδιο ή αλλιώς Αποκριά είναι η περίοδος των τριών εβδομάδων πριν από τη Σαρακοστή του Πάσχα. Η λέξη Αποκριά σημαίνει αποχή από το κρέας, δηλαδή ότι: σταματάμε σταδιακά να τρώμε κρέας γιατί όταν τελειώσει και η τρίτη εβδομάδα της Αποκριάς (Τριώδιου) ξεκινάει η νηστεία της Σαρακοστής του Πάσχα. Συνώνυμη της λέξης Αποκριά είναι και η λέξη Καρναβάλι (Carnival) που προέρχεται από το λατινικό carnem levare (αποχή από το κρέας). 

Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

Εκλογές τού ΠΑΣΟΚ

Στίς εκλογές πού έκανε τό Πασόκ στίς 24-2-2013 ψήφισαν 80 καί οι Δαδιώτες υποψήφιοι έλαβον:   Γκιώνης Κώστας  40 σταυρούς  καί ο Ζερδές Γιώργος 38 σταυρούς.   Τούς ευχόμαστε πάντα νίκες καί "σιδεροκέφαλοι".

Γ.Σ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ


Κυριακή 24/2/2013 και ώρα 15:30
Aγώνας : Γ.Σ. Παρνασσός - Κόμνηνος
Διαιτητής: ΓΟΥΡΓΙΩΤΗΣ
Βοηθοί: ΠΑΤΑΓΙΑΣ-ΛΙΑΣΚΩΝΗΣ

Αποτέλεσμα: 2 - 1

Φωτοενημέρωση: Δ. Καλπύρης

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

Λήστής στόν Παρνασσό.


ΕΞΟΝΤΩΣΙΣ ΛΗΣΤΟΥ ΕΙΣ ΤΟΝ ΠΑΡΝΑΣΣΟΝ





Το παραπάνω δημοσίευμα το διαβάζουμε στην εφημερίδα ΑKΡΟΠΟΛΙΣ στις 11 Φεβρουαρίου του 1935. 


Από  τόν φίλο Λουκά Παπαλεξανδρή, από τήν Αράχωβα,  καί από  τό  rakopolio.blogspot.gr

Τά σχολεία τής Φθιωτιδοφωκίδος 1889-1890.


α Σχολεία Της Φθιωτοφωκίδος 1889 – 1890







του Άγγ. Γ. Ηλιόπουλου

Με την ευκαιρίαν της ευρέσεως εις παλαιόν βιβλίον καταλόγου καθηγητών των Γυμνασίων και Ελληνικών Σχολείων (Σχολαρχείων) του τότε αδιαιρέτου Νομού Φθιωτοφωκίδος, παραθέτουμεν τα ονόματα αυτών. Έχουν δημοσιευθεί εις το «Ετήσιον πολιτειακόν, οικονομολογικόν και στατιστικόν ημερολόγιον 1891» (Έτος Β’ Αθήνα 1890) εκδοθέν παρά του πρυτάνεως της ελληνικής δημοσιογραφίας Βλάσση Γαβριηλίδου.

Κατά το σχολικό έτος 1889-1890 υπήρχον εις την Φθιωτοφωκίδα δύο Γυμνάσια, όπου εδίδασκον οι εξής καθηγητάι:

α) Αμφίσης: Γυμνασιάρχης Δημ. Κουβελάς, καθηγηταί Ιω. Μπογδάνος, Βασ. Πουρνάρας, Αριστ. Παπαντωνίου και Γ. Μουσαίος.

β) Λαμίας: Γυμνασιάρχης Γ. Ζ. Παναγιωτίδης, καθηγηταί: Νικ. Κλάρας, Γ. Ρέντζος, Ν. Κορπιαίος, Γ. Εμμ. Ανδρούτσος και Κ. Αποστολίδης.

Ελληνικά Σχολεία υπήρχον εις τας κάτωθι κωμοπόλεις με το εξής προσωπικόν:

Αταλάντη: Σχολάρχης Κ. Κωνσταντόπουλος, διδάσκαλοι Γ. Τσικόπουλος, Αλ. Ελευθεριάδης,

Άμφισσα: Σχολάρχης Γ. Π. Παπαδόπουλος, διδάσκαλοι Πρ. Κόλλιας, Γ. Σπανοκωλέττης, Παν. Παπανδρέου

Αγάς (Σπερχειάδα): Διδάσκαλοι Ανδρ. Κατσαδούρος, Γ. Χαλιώτας.

Βαρυμπόπη (Μακρακώμη): Διδάσκαλος Γεώργιος Ρίζος.

Βελίτσα (Τιθορέα): Διδάσκαλος Ευθ. Καρδαράς.

Βιτρινίτσα: Διδάσκαλοι Γ. Χρυσανθάκης, Π. Κοντόπουλος.

Γαλαξείδι: Σχολάρχης Πέτρος Πορφυρόπουλος, διδλασκαλοι Ι. Καλπούζος, Γ. Ανδρέου, Ι. Περδίκας.

Γαρδίκι Ομιλαίων: Διδάσκαλος Μ. Στεργιόπουλος.

Γραβιά: Διδάσκαλος Θρ. Παπαγεωργίου.

Γρανίτσα (Δωρίδος): Διδλασκαλος Σπ. Δαούρτας.

Δαδίον (Αμφίκλεια): Σχολάρχης Γ. Καφίρης, διδάσκαλοι Κ. Γ. Ξηρομερίτης, Σπ. Θ. Τράκας, Ι. Παπαναστασίου, Αθ. Μουρτζίνας.

Δραχμάνι (Ελάτεια): Διδάσκαλος Πέτρος Λαπατσάνης ή Ματονίκας.

Κάψη: Διδάσκαλος Χρυσόγελως Οικονομίδης.

Λαμία: Σχολάρχης Λεων. Ρούκης, διδάσκαλοι Ι. Τσιτιμάκης, Γαριβ. Δημητριάδης, Κ. Τριανταφυλλίδης, Κ. Μαλακάσης.

Λιδωρίκι: Σχολάρχης Κ. Κάκος, διδάσκαλος Κ. Η. Ταμβάκης.

Μαρτίνον: Διδάσκαλος Γ. Δημακίδης.

Μώλος: Διδάσκαλος Ν. Ποίτης.

Παλαιοκάτουνο (Δωρίδος): Διδάσκαλος Αναστ. Αραβοσιτάς.

Στυλίς: Διδάσκαλος Αλκ. Ριζόπουλος.

Υπάτη: Διευθύνων Περ. Πανόπουλος, διδάσκαλοι Ν. Δημάκης, Γ. Παπακωνσταντίνου.

Ενδιαφέρων επίσης είναι ο δημοσιευόμενος εν συνεχεία «Κατάλογος εμφαίνων τον αριθμόν των Ελληνικών Σχολείων, την πόλιν εν η εδρεύουσι ταύτα και τον αριθμό των μαθητών εκάστης τάξεως, κατά το σχολικόν έτος 1889-1890»

Αριθμός μαθητών κατά τάξεις

ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ & ΦΩΚΙΔΟΣ Α Β Γ

Βιτρινίτσης…………………………. 22 10 18

Λειδωρικίου…………………………..26 13 13

Παλαιοκάτουνο………………….. 13 - -

Αταλάντης…………………. …………26 26 14

Βελίτσης………………………………. 12 - -

Δαδίου……………………………….. 62 55 38

Δραχμανίου…………………………. 19 - -

Μώλου…………………..……….……. 7 - -

Αμφίσης…………………………..…… 87 64 62

Γαλαξειδίου……………………….. 61 22 11

Γραβιάς………………………………. 14 - -

Αγά……………………….…………… 24 17 -

Βαρυμπόπης……………………… 26 - -

Γαρδικίου (Κρ. Λαρίσσης)…. 12 - -

Γαρδικίου (Ομιλαίων)………… 16 - -

Κάψης………………………….…… 17 - -

Λαμίας…………………………..….. 70 61 46

Νέας Μιζέλης……………..….…… 9 - -

Στυλίδας……………………..…….… 20 - -

Υπάτης……………………………….. 42 15 27

Αρτοτίνης…………………..…….. 15 - -

(Τα έχοντα μαθητάς εις την Α’ τάξιν μόνον ιδρύθησαν κατά το έτος 1889-1890)

ΠΙΝΑΞ
Δημοτικών Σχολείων Φθιωτοφωκίδος και Ευρυτανίας εμφαίνων και αριθμόν μαθητών και διδασκάλων



Δήμοι Σχολεία M.Αρρέν. M.Θηλ. Δημ/σκαλοι Γραμ/σκαλοι

ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ

Λαμίας 12 181 175 10 6

Φαλάρων 9 181 43 2 7

Κρεμαστής Λαρίσσης 3 68 - 1 1

Πτελεατών 4 146 19 3 1

Σπερχειάδος 5 93 11 3 2

Νέας Μιζέλης 2 40 32 2 -

Ομιλαίων 3 129 - 2 1

Υπάτης 7 199 25 3 4

Ηρακλειωτών 5 108 - 1 4

Μακρακώμης 5 56 - 4 1

Παραχελωίτιδος 4 80 - 1 3

Τυμφρηστού 8 197 - 6 2



ΛΟΚΡΙΔΟΣ

Αταλάντη 6 153 55 3 4

Λαρύμνης 4 120 - 3 1

Τιθορέας 4 110 - 3 1

Δαφνουσίων 3 46 - 2 1

Θρονίου 3 46 - 2 1

Θερμοπυλών 4 90 25 3 1

Δρυμαίας 4 339 60 4 2

Ελάτειας 4 106 - 1 3

ΔΩΡΙΔΟΣ

Αιγιτίου 5 119 - 4 1

Υαίας 3 125 - 3 -

Τολοφώνος 5 137 - 4 1

Ποτιδανίας 4 120 - 2 2

Ευπαλίου 9 65 - - 7

Κροκυλίου 4 203 - 4 -

Βωμαίας 4 139 - 2 2

ΠΑΡΝΑΣΣΙΔΟΣ

Αμφίσσης 5 144 112 7 -

Γαλαξιδίου 2 210 200 5 -

Μυονίας 3 108 - 1 2

Κρίσσης 4 187 32 4 -

Αντικύρας 1 130 1 - -

Παρνασίων 3 58 46 3 -

Δωριέων 6 246 - 6 -

Καλλιέων 3 96 - 3 -

ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ

Καρπενησίων 13 428 65 10 6

Ευρυτάνων 5 255 - 2 4

Αρακυνθίων 5 136 - 2 4

Παρακαμπυλίων 4 62 - 1 3

Κτημενίων 6 114 - 2 4

Δολόπων 2 40 - - 2

Απεραντίων 4 129 - 2 2

Αγραίων 6 141 - 4 2

Αγράφων 3 67 - - 3

Χαρακτηριστικόν είναι ότι ελάχισται μαθήτριαι εφοίτουν εις τα Δημοτικά σχολεία την εποχήν εκείνην

Υπήρχον και γραμματοδιδασκαλεία εις τα κάτωθι χωρία:

Δήμος Λαμιέων: Σαραμουσακλή, Μεγάλη Βρύση, Καλύβια, Τσοπανλάτες, Ιμέρμπεη.

Ηρακλειωτών: Βαρδάταις, Γαρδίκιον, Ελευθεροχώριον.

Ομιλαίων: Κυριακοχώρι.

Σπερχειάδος: Χαλίλη.

Μυονίας: Κολοπετινίτσα.

Αμφίσσης: Αγ. Γεωργίος.

Αταλάντης: Κολάκα, Σκεντέραγα, Έξαρχος.

Δαφνουσίων: Αρκίτσα, Γολέμιον.

Δρυμαίας: Ξυλικοί.

Ελατείας: Μπέλεσι.

Θρονίου: Καινούργιον.

Διδασκάλων και γραμματοδιδασκάλων δεν αναφέρονται ονόματα. Υπήρξαν ούτοι οι ανώνυμοι ήρωες, οι οποίοι διέδωσαν τα φώτα της παιδείας εις τα απομακρυσμένα χωρία της Φθιωτοφωκίδος προ 120 ετών. Εμόρφωναν δε, μαζί με τους καθηγητάς των Ελληνικών Σχολείων και των Γυμνασίων, πολλάς γενεάς μαθητών, ων αρκετοί ανήλθον εις τας ανωτάτας βαθμίδας της κρατικής, εκκλησιαστικής και κοινωνικής ιεραρχίας, και υπήρξαν οι θεμελιωταί της πνευματικής αναπτύξεως του μεγάλου αυτού τμήματος της ιστορικής Ρούμελης.

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

Πάρε κυρά μ' τήν ρόκα σου.

Καί αφού φτάσαμε καί φέτος στήν αποκριά, ας ξεκινήσουμε τά αποκριάτικα τραγούδια τού Δαδιού γιά νά τά θυμυθούμε καί λίγο.....Τό τραγούδι τό είπε η Βάσω Βαφειά .