Απ’ το Δαδί (Αμφίκλεια) Φθιώτιδος, μετανάστες στην Αμερική (1906-1923)
Μέρος Α'
Προλεγόμενα
Δεν κατάγομαι από την Αμφίκλεια (γνωστή ως Δαδί). Την έχω επισκεφθεί, αλλά χωρίς να παραμείνω αρκετό χρόνο. Από τα γνωστά μου επώνυμα έχω τα αδέρφια Γκρινιάτσου (Νικόλαος και Γεωργία) και τον καλό φίλο Γιάννη Σφυρή. Αυτά ήταν και η αφορμή για να ασχοληθώ με το θέμα.
Μελετώντας τους Έλληνες μετανάστες που πήγαν στην Αμερική, εδώ και αρκετά χρόνια, κατέγραψα και όσους προέρχονταν από το Δαδί. Η συγκέντρωση του υλικού άρχισε πριν 5 και πλέον χρόνια. Η επεξεργασία έγινε τμηματικά και το μεγαλύτερο μέρος της έγινε το φθινόπωρο του 2014. Η εργασία ολοκληρώθηκε στις 20 Νοε. 2014.
Για το αποτέλεσμα αυτό χρειάστηκαν πολλές ώρες και μέρες εντατικής απασχόλησης. Με βοήθησε πολύ, μέσω του Διαδικτύου, το εξαιρετικό αμερικανικό αρχείο μετανάστευσης του νησιού Έλλις (EllisIsland). Η έρευνα απέδωσε 192 μεταναστευτικά ταξίδια (κάποιοι μετανάστες έκαναν 2 ταξίδια). Ίσως να διέφυγαν κάποια ονόματα που δεν εντόπισα ή να έγραψαν άλλο τόπο γέννησης και προηγούμενης διαμονής. Θυμίζω τη (συνήθη) περίπτωση που κάποιοι, τότε στις ΗΠΑ, δήλωναν ότι γεννήθηκαν ή ότι διέμεναν στη μεγαλύτερη πόλη (π.χ. Λαμία) της περιοχής. Κάτι τέτοιο όμως, θα πρέπει να το συμπληρώσει κάποιος που ξέρει τα ντόπια επώνυμα, κι αν είναι μεγαλύτερης ηλικίας (με καλή μνήμη) ακόμα καλύτερα.
Η παρούσα εργασία θα μπορούσε να εμπλουτιστεί με φωτογραφικό υλικό των μεταναστών στις ΗΠΑ, που εγώ δεν έχω αυτή τη δυνατότητα. Ο τοπικός Σύλλογος ή με πρωτοβουλία κάποιου (ή κάποιων) μπορεί να αναζητήσει και να βρεθούν στο Δαδί κάποιες φωτογραφίες, που θα εμπλουτίσουν την προσπάθεια αυτή. Επίσης μπορεί να συμπληρωθεί η εργασία, με την τύχη των μεταναστών αυτών, δηλ. ποιοι γύρισαν στην πατρίδα και ποια ήταν η προκοπή τους (επαγγελματική και προσωπική).
Η εργασία-μελέτη αυτή θέλει να τιμήσει τους ανθρώπους της ιστορικής κωμόπολης, για την τόλμη και την απόφαση να φύγουν στα ξένα (μερικοί ίσως να μην ξαναδούν τον τόπο τους), θυσιάζοντας τα καλύτερά τους χρόνια για να ζήσει η γονική οικογένεια και οι ίδιοι καλύτερα.
Μετά από έναν αιώνα, η προσπάθεια αυτή αποτείνεται στο θυμικό όσων έζησαν ή έχουν εικόνες από τα χρόνια της μετανάστευσης στην Αμερική. Είναι όμως μια αναγκαία κατάθεση μνήμης για τους νεότερους, στους οποίους και αφιερώνεται.
1. Η κατάσταση στην πατρίδα - Η απόφαση μετανάστευσης
Η Αμφίκαια (όπως λεγόταν τότε) ήταν από τις πλέον ακμάζουσες πόλεις των Φωκέων. Αργότερα αποκτά το όνομα Αμφίκλεια και μέχρι τα βυζαντινά χρόνια συναντάται με αυτή την ονομασία. Κατά τους μεταβυζαντινούς χρόνους έχασε την πολιτική ελευθερία από τους Φράγκους. Την περίοδο αυτή χάθηκε η ονομασία Αμφίκλεια. Εμφανίστηκε η τοπωνυμία Δαδί.
Την περίοδο της τουρκοκρατίας στο Δαδί είχε σχολείο ελληνικό και δυο εκκλησίες, δείγμα της ανυπαρξίας Τούρκων στη πόλη. Εκκλησιαστικά το Δαδί υπαγόταν στον επίσκοπο Αταλάντης. Ήταν ξακουστή η υφαντική βιοτεχνία του Δαδιού. Στην επανάσταση του 1821 και σ’ όλα τα χρόνια του αγώνα, το Δαδί προσέφερε πολλά.
Στα 1833 δημιουργήθηκε ο δήμος Δρυμίας[1] με έδρα το Δαδί. Τότε το Δαδί αριθμούσε περίπου 1.670 κατοίκους. Στα 1912 το Δαδί έγινε κοινότητα[2] και το 1915 μετονομάστηκε σε Αμφίκλεια με 4.106 κατοίκους.
Στην απογραφή πληθυσμού του 1896 είχε συνολικά 3.431 κατοίκους. Κατά την απογραφή του 1920 εμφανίζεται αύξηση (20%) φτάνοντας τους 4.102 κατοίκους (βλ. πίνακα 1).
Στην απογραφή πληθυσμού του 1896 είχε συνολικά 3.431 κατοίκους. Κατά την απογραφή του 1920 εμφανίζεται αύξηση (20%) φτάνοντας τους 4.102 κατοίκους (βλ. πίνακα 1).
Η ζωή των κατοίκων και η οικονομία της γύρω περιοχής στα χρόνια εκείνα στηριζόταν κυρίως στη γεωργία[3], την κτηνοτροφία και τη μεταποίηση. Σχεδόν όλοι οι κάτοικοι είχαν χωράφια (άνυδρα ή ποτιστικά) με κύριες καλλιέργειες τα καπνά, το βαμβάκι και τα σιτηρά.
Ένα ποσοστό κατοίκων από τους μεγαλύτερους στην ηλικία ήταν αναλφάβητοι (πολύ δε περισσότερο οι γυναίκες), όπως και κάποια από τα παιδιά τους. Οι γυναίκες είχαν το μεγάλο φορτίο τόσο του σπιτιού και των παιδιών όσο και των αγροτικών (γεωργικών ή κτηνοτροφικών) εργασιών. Τα παιδιά βοηθούσαν στις εργασίες ακολουθώντας το πατρικό επάγγελμα. Τα οικονομικά των σπιτιών ήταν περιορισμένα γι’ αυτές τις οικογένειες. Η αγορά των απαραίτητων απ’ το μπακάλη γινόταν για κάποιους με πίστωση.
Μεγαλύτερες ανάγκες (όπως για σπορά των δημητριακών, τις συναλλαγές των κτηνοτρόφων, την αγορά εργαλείων, έκτακτα περιστατικά, κ.ά.) απαιτούσαν χρήματα που πολλές φορές ήταν δανεικά. Η τοκογλυφία αποτελούσε τη λύση ανάγκης και τα χρήματα αυτών των δανείων δίνονταν με υποθήκη κάποιου ακινήτου[4] (συνήθως μικροκτήματος).
Κάποιοι άκουσαν από άλλους τον ωραιοποιημένο μύθο της «γης της επαγγελίας[5]». Ήταν το αμερικάνικο όνειρο. Για έναν τόπο μακρινό, που έχει δουλειές, που κερδίζουν πολλά λεφτά και όλοι ζουν καλύτερα. Ελάχιστοι στην αρχή αλλά τολμηροί, αποφάσισαν να φύγουν. Η μεγάλη ανάγκη της φτώχειας[6] που ζούσαν ξεπέρασε το φόβο του μακρινού, άγνωστου και επικίνδυνου ταξιδιού.
Για τα απαραίτητα ναύλα[7] (εισιτήριο και λοιπά έξοδα του ταξιδιού) πούλησαν ένα ζώο ή δανείστηκαν[8] χρήματα, με την υπόσχεση να τα επιστρέψει η οικογένεια του μετανάστη τον άλλο χρόνο.
Έτσι έφυγαν το έτος 1906, από τους πρώτους ο Ταξιάρχης Δερβέναγας και ο Ιωάννης Δ. Στρογγύλης. Τον επόμενο χρόνο ακολούθησαν 8 μετανάστες και από το 1910 έφτασαν τους 31! Μαζί τους έφυγαν και άλλοι από γειτονικά χωριά. Πήγαν στην Αμερική[9] κι έδωσαν διέξοδο στην ανέχεια, επιτρέποντας και υλοποιώντας το όνειρο μιας καλύτερης ζωής, αλλά ταυτόχρονα αποτέλεσαν και το παράδειγμα που ενθάρρυνε τους επόμενους.
Δίνονται μερικά στατιστικά στοιχεία των μεταναστών της Αμφίκλειας (Δαδιού) : Συγκεκριμένα από τους 192 μετανάστες που κατέγραψε αυτή η εργασία, στα έτη 1910 και 1914 έφυγαν 31 και 30 άτομα αντίστοιχα (δηλ. ποσοστό 16 %). Το 1912, εγκατέλειψαν το Δαδί για την Αμερική 71 μετανάστες (δηλ. άλλο 37%). Θα μεταναστεύσει συνολικά ποσοστό[10] 5% του πληθυσμού του Δαδιού, που είναι μικρότερο από το μέσο όρο της Ελλάδος!
Ν ληφθεί υπόψη ότι στην εικοσαετία 1900-1920 ο μεταναστευτικός πυρετός στην Ελλάδα θα κορυφωθεί και η χώρα μας θα χάσει το 8% του συνολικού της πληθυσμού. Τότε 25.000 άνθρωποι περίπου εγκατέλειπαν ετησίως την Ελλάδα.
Στο σύνολο των μεταναστών (κυριαρχία του αρσενικού φύλου) υπήρχαν και 3 θήλεις. Ήταν 2 γυναίκες (Ελένη Μίχου, Μαριγούλα Γεωργίου) και ένα βρέφος (Ασπασία Μίχου). Μελετώντας την ηλικιακή κατανομή συμπεραίνουμε ότι κυριάρχησαν οι πιο παραγωγικές ηλικίες 21 έως 30 ετών, με 94 μετανάστες. Οι ηλικίες των αριθμητικά περισσότερων μεταναστών του χωριού κατά ηλικία δίνονται στον πίνακα 3.
Σε ομάδες ηλικιών, οι αντίστοιχοι αριθμοί μεταναστών δίνονται στο διπλανό πίνακα 4. Ο μέσος όρος των ηλικιών των 192 μεταναστών της Αμφίκλειας ήταν 24 έτη.
Σε μεγαλύτερη απ’ όλους ηλικία πήγαν στην Αμερική οι : Γεώργιος Μπαλωμένος (45 ετών) το 1921 και Διονύσιος Βήττας (45 ετών) το 1914. Τις μικρότερες ηλικίες είχαν : Ασπασία Μίχου (11 μηνών), Παν. Δαρδιώτης (17 ετών), Χαρ. Βήττας (16 ετών).
Οι περισσότεροι μετανάστες της Λαμίας ήταν παντρεμένοι. Πιο συγκεκριμένα από τους 192 μετανάστες οι 155 είναι άγαμοι (ποσοστό 81%), ενώ οι υπόλοιποι 37 ήταν έγγαμοι.
Από τις ευρύτερες οικογένειες της Αμφίκλειας τους περισσότερους - αριθμητικά - μετανάστες στην Αμερική κατέγραψαν τα επώνυμα : Μίχος, Βήττας, Κόντος, Πανουργιάς, Κουρέπης, κλπ.
Πολλαπλά ταξίδια
Από το σύνολο των μεταναστών, εντοπίστηκαν 14 άτομα που έκαναν διπλό ταξίδι στην Αμερική. Ο συνήθης λόγος ήταν η στράτευση για τους Βαλκανικούς πολέμους 1912-13 και μετά έφυγαν πάλι. Τα ονόματα και οι διπλοί προορισμοί ακολουθούν:
1. Λεωνίδας Κουρέπης : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1907-1912 στη Νέα Υόρκη. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
2. Δημήτριος Μαθράς : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1911-1913 στο Ουέστμπρουκ του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Πόρτλαντ του Μέην.
3. Δημήτριος Παπακαρούλος : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1911-1912 στο Πόρτλαντ του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
4. Δημήτριος Παπαναστασίου : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1909-1912 στο Πόρτλαντ του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
5. Ιωάννης Αναρίκας : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1911-1912 σε περιοχή του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Σάουθ Γουίνταμ του Μέην.
6. Λουκάς Αυγερινός : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1911-1912 στο Χόκβιαμ της πολιτείας Ουάσινγκτον. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
7. Ιωάννης Βήττας : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1911-1913 σε περιοχή του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Πόρτλαντ του Μέην.
8. Κωνσταντίνος Ματζιώτας : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1910-1911 στο Χόκβιαμ της πολιτείας Ουάσινγκτον. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
9. Ιωάννης Πανουργιάς : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1911-1912 στο Χόκβιαμ της πολιτείας Ουάσινγκτον. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
10. Αθανάσιος Σακελλαρίου : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1910-1912 σε περιοχή του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Πόρτλαντ του Μέην.
11. Σταμάτιος Σαμάτης : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1907-1912 στη Νασούα (Nashua) του Νιου Χαμσάιρ. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Κονκρέτε (Concrete) της πολιτείας Ουάσινγκτον.
12. Απόστολος Σασός : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1907-1913 στο Κονκρέτε (Concrete) της πολιτείας Ουάσινγκτον. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στον ίδιο προορισμό.
13. Δημήτριος Κρικένης : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1912-1913 στο Χέλπερ (Helper). Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Ντάνβερσπορτ (Danversport) της Μασαχουσέτης.
14. Αχιλλέας Κουρέπης : Το α’ ταξίδι έγινε την περίοδο 1910-1912 στο Πόρτλαντ του Μέην. Το β’ ταξίδι έγινε το 1914 στο Ουέστμπρουκ του Μέην.
2. Τα πλοία
Διαφήμιση σε εφημερίδα της Λαμίας
(Αρχές 20ού αι.) |
Ελληνικές ατμοπλοϊκές εταιρείες δημιουργήθηκαν από το έτος 1907, στη γραμμή[12] Ελλάδα-Αμερική. Οι πρώτες εταιρείες ήταν : “Μωραΐτης”[13] (1906-1908) και “Υπερωκεάνιος Ελληνική Ατμοπλοΐα[14]” (1910-1912), που δεν άντεξαν στον ανταγωνισμό και χρεοκόπησαν.
Αντίθετα, η εταιρεία “Εθνική Ατμοπλοΐα της Ελλάδος[15]” των αδελφών Εμπειρίκου κυριάρχησε στο χώρο των υπερωκεανίων για 30 χρόνια (1908-1937), με πλοία όπως : Patris[16], Themistocles, Macedonia, Ioannina, Thessaloniki, VassilefsConstantinos[17], Athinai, κ.ά.
Η αναχώρηση του πλοίου για την Αμερική |
Τα ελληνικής πλοιοκτησίας ατμόπλοια έπαιρναν επιβάτες από διάφορα λιμάνια (Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Γύθειο, Καλαμάτα, Πάτρα) με τελικό προορισμό τη Νέα Υόρκη. Με σχετικά μικρή συνολική χωρητικότητα 5-6 χιλιάδων κόρων μετέφεραν 1.200 περίπου επιβάτες. Τα μεγάλα ξένα ατμόπλοια της υπερατλαντικής γραμμής Μεσόγειος-Νέα Υόρκη έπαιρναν επιβάτες (κυρίως μετανάστες) από πολλά λιμάνια της Μεσογείου. Αυτά τα πλοία ήταν συνήθως μεγαλύτερα για μεταφορά πλέον των 1.500 επιβατών (τα πιο μεγάλα μετέφεραν 2.000 και πλέον επιβάτες).
Άλλη επιλογή ταξιδιού των μεταναστών ήταν να περάσουν από ελληνικό λιμάνι (Πειραιά, Πάτρα, κ.ά.) σε ξένο λιμάνι (Νάπολη ή Γένοβα της Ιταλίας, στη Χάβρη ή Μασσαλία της Γαλλίας). Από εκεί, έπαιρναν άλλο ατμόπλοιο (ξένης εταιρείας) κι έφταναν στην Αμερική. Τέτοια πλοίαυπήρχαν πολλά όπως Sicilian Prince, Calabria, Cretic, Batavia, San Giorgio, Sant’ Anna, Madonna, Pennsylvania, Napolitan Prince, κ.ά.
Πίνακας 5 |
Η επιλογή του πλοίου δεν είχε ιδιαίτερη σημασία για το μετανάστη εκτός από το κόστος του εισιτηρίου. Πυκνότερη κίνηση είχαν τα ξένης ιδιοκτησίας ατμόπλοια εφόσον ήταν αριθμητικά περισσότερα. Από ελληνικό λιμάνι, οι περισσότεροι μετανάστες της Αμφίκλειας (18 άτομα) ταξίδεψαν από την Πάτρα με το πλοίο “Martha Washington”.
Με το πλοίο “Italia” από το ιταλικό λιμάνι της Νάπολης, σε ένα ταξίδι, το 1912, έφυγαν 20 μετανάστες. Το 1914 από το λιμάνι της Πάτρας σε ένα άλλο ταξίδι, έφυγαν 14 μετανάστες. Με το πλοίο “Chicago”, από τo λιμάνι της Χάβρης σε ένα ταξίδι το 1912 έφυγαν 13 μετανάστες μαζί. Από το λιμάνι της Πάτρας σε ένα ταξίδι το 1912, έφυγαν 12 άτομα με το πλοίο “Laura”, ενώ από το ίδιο λιμάνι το 1911, έφυγαν 10 άτομα με το πλοίο “Martha Washington”.
Πολλοί μετανάστες της Αμφίκλειας προτίμησαν τα ελληνικής πλοιοκτησίας καράβια, όπως : Athinai(17), Themistocles (15), Patris (14), King Alexander (7), κλπ. Αρκετοί διακινήθηκαν με ξένα πλοία, όπως : Italia (20), Martha Washington (18), Pannonia (15), Laura (16), Chicago (13), Kaiser Franz Josef I (12), κλπ.
Περισσότερα στοιχεία δίνονται στον παραπάνω πίνακα 5.
Λιμάνι της Πάτρας, αρχές του 20ού αιώνα. Μετανάστες περιμένουν
να επιβιβαστούν στο πλοίο (Φωτ.: Αρχείο EΛIΑ). |
3. Το ταξίδι – η άφιξη
Οι περισσότεροι μετανάστες του Δαδιού (Αμφίκλειας) - όπως προαναφέρθηκε - προτίμησαν το μεγάλο ελληνικό λιμάνι της Πάτρας και πήραν το ατμόπλοιο για την Αμερική ή μέσω Ιταλίας ή Γαλλίας, απ’ όπου πήραν άλλο πλοίο για τον ίδιο τελικό προορισμό. Σε πλοία των 5-6 χιλιάδων κόρων, οι 1.000-1.300 επιβάτες της 3ης θέσης (οι μετανάστες) στοιβάζονταν σε πολύ στενούς χώρους, κάτω απ’ το κατάστρωμα.
Άφιξη των μεταναστών στην Αμερική |
Σ’ ένα κρεβάτι-κουκέτα μόνο περνούσαν αναγκαστικά όλες τις ώρες και μέρες του ταξιδιού, λόγω του συνωστισμού. Η πολυκοσμία, η ανύπαρκτη καθαριότητα (η ατομική και των χώρων), η ναυτία, το κρύο και η κακή ποιότητα του φαγητού ήταν, για τις 20 περίπου μέρες ταξιδιού, ένα μαρτύριο που το υπέμεναν αναγκαστικά.
Φτάνοντας στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, περνούσαν όλοι από υγειονομικό έλεγχο επάνω στο πλοίο. Μετά κατέβαιναν και μαζί με τις αποσκευές τους περίμεναν στη σειρά για την καταγραφή και τον τελικό έλεγχο της υπηρεσίας Μετανάστευσης, στο κτίριο του Ellis Island (νησιού Έλλις), που οι Έλληνες το έλεγαν «Καστιγγάρι».
Οι άρρωστοι, όσοι είχαν κάποια καταδίκη (κλοπή ή έγκλημα), όσοι δεν είχαν συγγενείς ή φίλους στην Αμερική κι όσοι δεν είχαν λίγα χρήματα για εισιτήριο στον τόπο προορισμού, υποχρεωτικά επέστρεφαν στο πλοίο για επαναπατρισμό.
Οι νεοαφιχθέντες έμεναν για λίγο στη Νέα Υόρκη [18] (η πρώτη εικόνα της Αμερικής). Ήταν όμως ακριβή πόλη[19] και αναγκαστικά έφευγαν σύντομα για τον τελικό προορισμό τους. Με ένα ποσό γύρω στα 20 δολάρια, αγόραζαν το εισιτήριο και έτρωγαν κάτι στη διαδρομή μέχρι τον τόπο προορισμού.
Οι προορισμοί (αναλυτικά στοιχεία δίνονται σε χωριστή ενότητα) ήταν:
(α) Οι πόλεις των βορειοανατολικών πολιτειών του Μέην, της Νέας Υόρκης, της Μασαχουσέτης και της Πενσυλβάνια.
(β) Τη βορειοδυτική πολιτεία της Ουάσινγκτον.
(γ) Λιγότεροι τις αναπτυγμένες πολιτείες των Μεγάλων Λιμνών του Ιλλινόις (κυρίως το Σικάγο), του Μίτσιγκαν και του Οχάιο.
(δ) Απέφυγαν τις κεντρικές και άλλες δυτικές πολιτείες και την Καλιφόρνια.
4. Αλφαβητικός πίνακας των μεταναστών του Δαδιού
Από το αμερικανικό αρχείο του νησιού Έλλις (Ellis island) μέσω του Διαδικτύου (internet) βρέθηκαν οι περισσότεροι μετανάστες του Δαδιού που έφτασαν στις Η.Π.Α. και καταγράφηκαν. Από το 1892 έως το 1924, περισσότεροι από 22 εκατομμύρια μετανάστες, επιβάτες, και μέλη πληρώματος των πλοίων ήρθαν στις ΗΠΑ μέσω του νησιού Ellis και του λιμένα της Νέας Υόρκης και έχουν καταγραφεί[20]. Τα βασικά στοιχεία των μεταναστών του Δαδιού δίνονται συνοπτικά στον παρακάτω πίνακα (με αλφαβητική σειρά και έτσι ακριβώς, όπως τα κατέγραψαν στην Υπηρεσία Μετανάστευσης των ΗΠΑ):
α/α
|
Ονοματεπώνυμο
|
χρον. άφιξης
|
ηλικία
|
έγγαμος
|
Πλοίο που ταξίδεψε
|
Λιμάνι
αναχώρ.
|
1.
|
Αγγελής Γεώργιος
|
29-5-1912
|
23
|
ναι
|
Laura
|
Πάτρα
|
2.
|
Αγγελής Ευστάθιος
|
11-5-1912
|
19
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
3.
|
Αδάμ Παναγής
|
5-12-1911
|
20
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
4.
|
Αμπελουργός Δημήτριος
|
28-3-1914
|
32
|
όχι
|
Themistocles
|
Πάτρα
|
5.
|
Ανανίκας Δημήτριος(Jemi)
|
19-2-1912
|
23
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
6.
|
Αναρίκας Ιωάννης
|
4-3-1914
|
26
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
7.
|
Ανδρίτσος Αθανάσιος Δ.
|
11-5-1912
|
21
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
8.
|
Αυγερινός Δημήτριος
|
11-5-1912
|
20
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
9.
|
Αυγερινός Λουκάς
|
5-12-1911
|
25
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
10.
|
Αυγερινός Λουκάς
|
4-3-1914
|
27
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
11.
|
Βήττας Αθανάσιος
|
3-8-1912
|
18
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
12.
|
Βήττας Δημήτριος
|
29-5-1912
|
38
|
ναι
|
Laura
|
Πάτρα
|
13.
|
Βήττας Διονύσιος
|
4-3-1914
|
45
|
ναι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
14.
|
Βήττας Ιωάννης
|
4-3-1914
|
28
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
15.
|
Βήττας Χαράλαμπος
|
4-3-1914
|
16
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
16.
|
Βουγιουκλής Αθανάσιος
|
19-9-1912
|
27
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
17.
|
Γερογεώργης Ευστάθιος
|
19-9-1916
|
25
|
όχι
|
Patria
|
Νάπολη
|
18.
|
Γεωργαρής Ιωακείμ
|
3-8-1912
|
23
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
19.
|
Γεώργαρος Κώστας
|
3-8-1912
|
27
|
ναι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
20.
|
Γεωργίου Κώστας
|
5-12-1911
|
21
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
21.
|
Γεωργίου Μαριγούλα
|
2-10-1923
|
21
|
όχι
|
Constantinople
|
Πειραιεύς
|
22.
|
Γεωργίου Σταμάτιος
|
1-11-1910
|
18
|
όχι
|
Venezia
|
Μασσαλία
|
23.
|
Γιαννακός Παναγιώτης
|
29-5-1912
|
19
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
24.
|
Γιαννακός Σωτήριος
|
5-9-1916
|
25
|
ναι
|
Giuseppe Verdi
|
Νάπολη
|
25.
|
Γιαννούκος Ιωάννης
|
6-1-1910
|
23
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
26.
|
Γκαγκάνης Λουκάς
|
28-3-1912
|
39
|
ναι
|
Kaiserin Auguste Victoria
|
Νάπολη
|
27.
|
Γκρινιάτσος Ευάγγελος
|
2-7-1907
|
19
|
όχι
|
Sofia Hohenberg
|
Πάτρα
|
28.
|
Γκρινιάτσος Ιωάννης
|
21-12-1909
|
19
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
29.
|
Δάρας Κωνσταντίνος Λ.
|
11-5-1912
|
20
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
30.
|
Δάρας Νικόλαος Κ.
|
11-5-1912
|
23
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
31.
|
Δαρδιώτης Ηλίας
|
2-7-1907
|
20
|
όχι
|
Sofia Hohenberg
|
Πάτρα
|
32.
|
Δαρδιώτης Παναγιώτης
|
2-7-1907
|
17
|
όχι
|
Sofia Hohenberg
|
Πάτρα
|
33.
|
Δερβέναγας Ταξιάρχης
|
18-10-1906
|
22
|
όχι
|
Gerty
|
Πάτρα
|
34.
|
Δημόπουλος Κώστας
|
30-6-1910
|
19
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
35.
|
Δρούκαλης Ιωάννης
|
27-11-1907
|
30
|
ναι
|
Sicilian Prince
|
Πειραιεύς
|
36.
|
Ζαχαρής Ιωάννης
|
11-5-1912
|
20
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
37.
|
Ζαχαρής Λουκάς
|
5-12-1911
|
22
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
38.
|
Ζαχαρής Παναγιώτης
|
17-4-1911
|
19
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
39.
|
Ζερντές Δημήτριος
|
11-5-1912
|
28
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
40.
|
Ζερντές Λουκάς
|
17-4-1912
|
23
|
όχι
|
Cincinnati
|
Γένοβα
|
41.
|
Ζήρος Λουκάς
|
11-5-1912
|
27
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
42.
|
Ζυγούρος Ιωάννης
|
5-12-1911
|
19
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
43.
|
Καλπύρης Ευστάθιος
|
21-10-1910
|
19
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
44.
|
Καλπύρης Λεωνίδας
|
20-5-1912
|
30
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
45.
|
Κανίρος Γεώργιος
|
25-2-1914
|
27
|
όχι
|
Ultonia
|
Πάτρα
|
46.
|
Κανίρος Δημήτριος
|
10-10-1909
|
24
|
ναι
|
Patris
|
Πάτρα
|
47.
|
Κανίρος Κωνσταντίνος
|
4-1-1911
|
19
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
48.
|
Κανίρος Λουκάς
|
23-12-1919
|
36
|
ναι
|
Megali Hellas
|
Πειραιεύς
|
49.
|
Καραμερτζάκης Δημήτριος
|
29-5-1912
|
20
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
50.
|
Καραμπής Ιωάννης
|
19-9-1916
|
25
|
όχι
|
Patria
|
Νάπολη
|
51.
|
Καραπετσάνος Ιωάννης
|
26-5-1911
|
20
|
όχι
|
Themistocles
|
Γύθειον
|
52.
|
Καραπετσάνος Δημήτριος
|
10-11-1910
|
20
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
53.
|
Κατσαρός Κωνσταντίνος
|
14-5-1914
|
18
|
όχι
|
Belvedere
|
Πάτρα
|
54.
|
Κατσικούρης Γεώργιος
|
22-9-1910
|
27
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
55.
|
Κογιάτσος Αθανάσιος
|
21-10-1910
|
20
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
56.
|
Κόντος Αθανάσιος
|
3-8-1912
|
20
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
57.
|
Κόντος Γεώργιος
|
5-12-1911
|
30
|
ναι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
58.
|
Κόντος Λουκάς
|
4-1-1911
|
19
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
59.
|
Κόντος Νικόλαος
|
11-6-1910
|
20
|
όχι
|
Eugenia
|
Πάτρα
|
60.
|
Κόντος Τηλέμαχος
|
11-5-1912
|
40
|
ναι
|
Italia
|
Νάπολη
|
61.
|
Κοτσάνης Θεμιστοκλής
|
18-12-1910
|
38
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
62.
|
Κουρέπης Αχιλλεύς
|
29-10-1910
|
23
|
όχι
|
Eugenia
|
Πάτρα
|
63.
|
Κουρέπης Αχιλλέας
|
16-5-1914
|
25
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
64.
|
Κουρέπης Λεωνίδας
|
5-12-1911
|
19
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
65.
|
Κουρέπης Λεωνίδας
|
3-8-1912
|
29
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
66.
|
Κρικένης Δημήτριος
|
14-5-1914
|
24
|
όχι
|
Belvedere
|
Πάτρα
|
67.
|
Κρικένης Ιωάννης
|
14-5-1914
|
18
|
όχι
|
Belvedere
|
Πάτρα
|
68.
|
Κρικώνης Δήμος
|
11-5-1912
|
22
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
69.
|
Κυριαζάκος Δημήτριος
|
19-2-1912
|
27
|
ναι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
70.
|
Κωνσταντίνου Νίκος
|
10-11-1910
|
20
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
71.
|
Κωστόπουλος Πέτρος
|
2-7-1907
|
23
|
όχι
|
Sofia Hohenberg
|
Πάτρα
|
72.
|
Λαζάρου Ιωάννης
|
3-8-1912
|
19
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
73.
|
Λάλος Ιωάννης
|
5-1-1921
|
28
|
όχι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
74.
|
Λιακομάριος Γεώργιος
|
19-2-1912
|
20
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
75.
|
Λιοκαντώνης Αριστείδης
|
5-12-1911
|
19
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
76.
|
Λυκαυγέρης Ζαχαρίας
|
3-8-1912
|
30
|
ναι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
77.
|
Λύκος Χρήστος
|
14-5-1914
|
19
|
όχι
|
Belvedere
|
Πάτρα
|
78.
|
Μαθράς Δημήτριος
|
25-2-1914
|
27
|
όχι
|
Ultonia
|
Πάτρα
|
79.
|
Μακρυγιάννης Ευστάθιος
|
11-5-1912
|
26
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
80.
|
Μαστορομάρκος Λουκάς
|
19-8-1916
|
26
|
όχι
|
Patria
|
Νάπολη
|
81.
|
Ματζιώτας Κωνσταντίνος
|
11-5-1912
|
27
|
ναι
|
Italia
|
Νάπολη
|
82.
|
Ματζιώτας Κωνσταντίνος
|
4-3-1914
|
29
|
ναι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
83.
|
Ματσώτας Γεώργιος
|
4-1-1911
|
24
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
84.
|
Ματσώτας Ιωάννης
|
28-2-1921
|
25
|
όχι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
85.
|
Μέρμηγκας Ευστάθιος
|
3-8-1912
|
27
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
86.
|
Μίχος Αθανάσιος
|
11-6-1910
|
26
|
όχι
|
Eugenia
|
Πάτρα
|
87.
|
Μίχος Γεώργιος
|
6-1-1910
|
18
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
88.
|
Μίχος Ιωάννης
|
23-1-1911
|
28
|
ναι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
89.
|
Μίχος Πέτρος
|
3-8-1912
|
20
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
90.
|
Μίχος Σωτήριος
|
13-3-1910
|
20
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
91.
|
Μίχος Σωτήριος
|
16-5-1914
|
25
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
92.
|
Μίχου Ασπασία
|
23-1-1911
|
1
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
93.
|
Μίχου Ελένη
|
23-1-1911
|
28
|
ναι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
94.
|
Μοσχολίνος Γεώργιος
|
9-6-1914
|
38
|
ναι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
95.
|
Μουτζίνης Λουκάς
|
6-5-1912
|
19
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
96.
|
Μουτζουρογιώργος Λουκάς
|
11-5-1912
|
34
|
ναι
|
Italia
|
Νάπολη
|
97.
|
Μπαθράς Δημήτριος
|
4-1-1911
|
23
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
98.
|
Μπακαλάμος Λουκάς
|
5-12-1911
|
19
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
99.
|
Μπακοστάμος Δημήτριος
|
29-5-1912
|
18
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
100.
|
ΜπακοστάμοςΙωάννης
|
26-2-1911
|
18
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
101.
|
Μπαλωμένος Γεώργιος
|
15-4-1909
|
30
|
όχι
|
Columbia
|
Πάτρα
|
102.
|
Μπαλωμένος Γεώργιος
|
5-1-1921
|
45
|
ναι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
103.
|
Μπαλωμένος Λουκάς
|
4-4-1911
|
25
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
104.
|
Μπαρλάς Δημήτριος
|
1-9-1923
|
26
|
όχι
|
Byron
|
Πειραιεύς
|
105.
|
Μπαρλάς Λουκάς
|
29-5-1912
|
18
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
106.
|
Μπαρλάς Λουκάς
|
25-2-1914
|
18
|
όχι
|
Ultonia
|
Πάτρα
|
107.
|
Νικαλέξης Γεώργιος
|
3-8-1912
|
18
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
108.
|
Νικαλέξης Ευστάθιος
|
17-9-1909
|
18
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
109.
|
Νίκας Δημήτριος
|
19-2-1912
|
32
|
ναι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
110.
|
Ξηρομερίτης Γεώργιος
|
17-4-1911
|
18
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
111.
|
Ξηρομερίτης Δημήτριος
|
21-12-1909
|
19
|
όχι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
112.
|
Οικονόμου Ιωάννης
|
28-3-1910
|
21
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
113.
|
Οικονόμου Παναγιώτης
|
19-2-1912
|
25
|
ναι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
114.
|
Παναγιωτόπουλος Νικόλαος
|
6-5-1912
|
20
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
115.
|
Πανουργιάς Γεώργιος
|
4-3-1914
|
29
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
116.
|
Πανουργιάς Ιωάννης
|
26-2-1911
|
25
|
ναι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
117.
|
Πανουργιάς Ιωάννης
|
3-8-1912
|
19
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
118.
|
Πανουργιάς Ιωάννης
|
4-3-1914
|
28
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
119.
|
Πανουργιάς Παναγιώτης
|
27-11-1907
|
19
|
όχι
|
Sicilian Prince
|
Πειραιεύς
|
120.
|
Παπαδημητρόπουλος Ευστάθιος
|
10-11-1910
|
26
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
121.
|
Παπαευαγγελίου Ιωάννης
|
3-8-1912
|
18
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
122.
|
Παπαευαγγελίου Παναγιώτης
|
28-3-1910
|
18
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
123.
|
Παπακαρούλος Δημήτριος
|
25-2-1914
|
26
|
όχι
|
Ultonia
|
Πάτρα
|
124.
|
Παπακούσουλας Ιωάννης
|
22-9-1910
|
31
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
125.
|
Παπακωνσταντίνου Δημήτριος
|
11-6-1910
|
22
|
όχι
|
Eugenia
|
Πάτρα
|
126.
|
Παπακωνσταντίνου Δημήτριος
|
19-2-1912
|
19
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
127.
|
Παπαλάμπρος Νικόλαος
|
19-2-1912
|
24
|
ναι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
128.
|
Παπαναστασίου Αντώνιος
|
21-10-1910
|
27
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
129.
|
Παπαναστασίου Δημήτριος
|
25-2-1914
|
28
|
όχι
|
Ultonia
|
Πάτρα
|
130.
|
Παπασταθόπουλος Αλέκος
|
24-9-1907
|
19
|
όχι
|
Moraitis
|
Πειραιεύς
|
131.
|
Πεντεδέκας Γεώργιος
|
11-6-1910
|
20
|
όχι
|
Eugenia
|
Πάτρα
|
132.
|
Πέρσιμος Ιωάννης
|
11-5-1912
|
24
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
133.
|
Πηρέτης Στυλιανός
|
29-5-1912
|
19
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
134.
|
Πλαγιώτης Ιωάννης
|
4-1-1911
|
26
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
135.
|
Πολίτης Νικόλαος
|
29-5-1912
|
27
|
ναι
|
Laura
|
Πάτρα
|
136.
|
Πολίτης Χαράλαμπος
|
29-5-1912
|
30
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
137.
|
Πολιτικός Ιωάννης
|
5-1-1921
|
28
|
όχι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
138.
|
Πούλος Δημήτριος
|
19-2-1912
|
19
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
139.
|
Πούλος Ιωάννης
|
6-1-1910
|
22
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
140.
|
Πούλος Κωνσταντίνος
|
28-3-1914
|
19
|
όχι
|
Themistocles
|
Πάτρα
|
141.
|
Πούλος Χαράλαμπος
|
5-1-1921
|
27
|
όχι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
142.
|
Ρέπος Αθανάσιος
|
19-2-1912
|
23
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
143.
|
Ριζομάρκος Λεωνίδας
|
21-10-1910
|
20
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
144.
|
Σαγιάς Ιωάννης
|
28-3-1912
|
20
|
όχι
|
Kaiserin Auguste Victoria
|
Νάπολη
|
145.
|
Σαγιάς Ιωάννης-Δημήτριος
|
23-11-1909
|
18
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
146.
|
Σακελλαρίου Αθανάσιος
|
10-3-1914
|
18
|
όχι
|
Caronia
|
Πάτρα
|
147.
|
Σακελλαρίου Σταμάτης
|
11-5-1912
|
19
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
148.
|
Σαμαράς Κωνσταντίνος
|
21-10-1910
|
19
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
149.
|
Σαμάτης Σταμάτης
|
22-3-1914
|
18
|
όχι
|
Carpathia
|
Πάτρα
|
150.
|
Σασός Απόστολος
|
22-3-1914
|
42
|
ναι
|
Carpathia
|
Πάτρα
|
151.
|
Σερφές Λουκάς
|
23-11-1909
|
18
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
152.
|
Σινάνης Ιωάννης
|
11-5-1912
|
19
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
153.
|
Σκαλίγκας Νικόλαος
|
10-11-1910
|
20
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
154.
|
Σκλαβούνος Ιωάννης
|
29-5-1912
|
25
|
όχι
|
Laura
|
Πάτρα
|
155.
|
Σκλαβούνος Ιωάννης
|
22-10-1912
|
30
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
156.
|
Σκουρολιάκος Αθανάσιος
|
3-8-1912
|
20
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
157.
|
Σκουφάς Ηρακλής
|
4-1-1911
|
24
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
158.
|
Σταμάτης Γεώργιος
|
22-3-1914
|
18
|
όχι
|
Carpathia
|
Πάτρα
|
159.
|
Σταμάτης Εμμανουήλ
|
22-3-1914
|
42
|
ναι
|
Carpathia
|
Πάτρα
|
160.
|
Σταμάτης Λουκάς
|
27-11-1907
|
32
|
ναι
|
Sicilian Prince
|
Πειραιεύς
|
161.
|
Σταματόπουλος Εμμανουήλ
|
29-5-1912
|
37
|
ναι
|
Laura
|
Πάτρα
|
162.
|
Σταματόπουλος Ευστάθιος
|
29-5-1912
|
40
|
ναι
|
Laura
|
Πάτρα
|
163.
|
Στασινός Ευστράτιος
|
1-3-1912
|
28
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
164.
|
Στασινός Λουκάς
|
1-3-1912
|
27
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
165.
|
Σταυρόπουλος Γεώργιος
|
25-2-1914
|
30
|
όχι
|
Ultonia
|
Πάτρα
|
166.
|
Σταυρόπουλος Νικόλαος
|
11-5-1912
|
20
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
167.
|
Στεργίου Κωνσταντίνος
|
15-12-1920
|
27
|
ναι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
168.
|
Στιβαντής Δημήτριος
|
19-2-1912
|
20
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
169.
|
Στιβαχτής Αναστάσιος
|
22-9-1910
|
24
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
170.
|
Στιβαχτής Δημήτριος
|
11-5-1912
|
39
|
ναι
|
Italia
|
Νάπολη
|
171.
|
Στρογγύλης Ιωάννης
|
4-1-1911
|
24
|
όχι
|
Patris
|
Πειραιεύς
|
172.
|
Στρογγύλης Ιωάννης Δ.
|
18-10-1906
|
29
|
όχι
|
Gerty
|
Πάτρα
|
173.
|
Σφερής (ή Σφυρής) Δημήτριος
|
4-3-1914
|
27
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
174.
|
Σφυρής Γεώργιος
|
22-9-1910
|
19
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
175.
|
Σφυρής Δημήτριος
|
11-6-1910
|
22
|
όχι
|
Eugenia
|
Πάτρα
|
176.
|
Τζούτζος Λουκάς
|
11-5-1912
|
20
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
177.
|
Τομαράς Δημήτριος
|
19-2-1912
|
19
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
178.
|
Τραστόγιαννος Γεώργιος
|
26-2-1911
|
29
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
179.
|
Τραστόγιαννος Γεώργιος
|
26-2-1911
|
28
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
180.
|
Τσακρής Γεώργιος
|
5-12-1911
|
34
|
ναι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
181.
|
Τσάρας Δημήτριος
|
19-2-1912
|
25
|
όχι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
182.
|
Τσιτσιπής Παναγιώτης
|
15-5-1912
|
25
|
όχι
|
Oceania
|
Πάτρα
|
183.
|
Τσίτσος Δημήτριος
|
21-10-1910
|
22
|
όχι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
184.
|
Τσουρομπής Δημήτριος
|
22-9-1910
|
20
|
όχι
|
Athinai
|
Πειραιεύς
|
185.
|
Τσουροπλής Χρήστος
|
28-2-1921
|
26
|
όχι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
186.
|
Τσούτσος Σταμάτης
|
28-2-1921
|
26
|
όχι
|
King Alexander
|
Πειραιεύς
|
187.
|
Φλωράκος Λουκάς
|
11-5-1912
|
20
|
όχι
|
Italia
|
Νάπολη
|
188.
|
Φλώρος Αθανάσιος
|
19-2-1912
|
25
|
ναι
|
Chicago
|
Χάβρη
|
189.
|
Φλώρος Ιωάννης
|
21-10-1910
|
30
|
ναι
|
Themistocles
|
Πειραιεύς
|
190.
|
Χρυσικός Λουκάς
|
3-8-1912
|
18
|
όχι
|
Pannonia
|
Πάτρα
|
191.
|
Χρυσικός Λουκάς
|
20-5-1912
|
30
|
ναι
|
Martha Washington
|
Πάτρα
|
192.
|
Χρυσικός Χρήστος
|
4-3-1914
|
18
|
όχι
|
Kaiser Franz Josef I
|
Πάτρα
|
Η συνέχεια στο Β' μέρος
[1] Β. Δ. 3/15-12-1833.
[2] Δ)μα 29-8-1912 (ΦΕΚ 261/1912). Το 1915 ο Συνοικισμός Μονής Θεοτόκου και η Κοινότητα Δαδίου μετονομάστηκαν σε Κοινότητα Αμφίκλειας (ΦΕΚ 213/1915).
[3] Οι συνθήκες ζωής στα χρόνια εκείνα, ιδιαίτερα της αγροτιάς η οποία έδωσε και το μεγαλύτερο ποσοστό στον όγκο των μεταναστών, ήταν άθλιες.
[4] Χαρακτηριστική είναι η παρατήρηση ότι οι μετανάστες δεν προερχόντουσαν όλοι από τα πιο φτωχά τμήματα του αγροτικού πληθυσμού. Το ταξίδι απαιτούσε ένα σημαντικό ποσό και οι πράκτορες ή οι τοκογλύφοι που θα δάνειζαν το απαραίτητο για τα ναύλα ποσό, ζητούσαν εξασφάλιση. Έτσι μικροκτηματίες με υποθηκευμένα κτήματα ήσαν πολλοί μεταξύ των μεταναστών.
[5] έτσι παρουσίαζαν την Αμερική εκατοντάδες μεσίτες μετανάστευσης (επάγγελμα που ανθούσε τα χρόνια εκείνα), ως νέα Γη της Επαγγελίας.
[6] Στους παράγοντες που ώθησαν προς την υπερπόντια μετανάστευση, σημαντική θέση δίπλα στις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες κατείχαν και οι πολιτικές συνθήκες. Η εμπόλεμη κατάσταση, αλλά και οι πολιτικές εκτροπές και ανωμαλίες γίνονταν πρόξενοι μεγάλων πληθυσμιακών μετακινήσεων. Η ανυποταξία στο στρατό τις δύο δεκαετίες 1890-1910 ήταν σημαντική. Για τις τότε κυβερνήσεις η μετανάστευση αποτέλεσε μια επιθυμητή εκτόνωση και τη διέξοδο από το μεγάλο και άλυτο πολυετές πρόβλημα της ληστείας στην Ελλάδα.
[7] Κυμαίνονταν από 100 μέχρι 400 δραχμές σε αξία της εποχής εκείνης. Με τον ανταγωνισμό των εταιρειών και με το μεγάλο αριθμό μεταναστών σε κάθε ταξίδι (1.000 - 1.500 άτομα), το ταξίδι έφτασε να κοστίζει 60 δραχμές. Πάντως ήταν σημαντικό ποσό για τα χρόνια εκείνα.
[8] Η τοκογλυφία οργίαζε. Ο τόκος, ήταν 20-30% σε χρήμα, αλλά οι δανειστές έπαιρναν από τους οφειλέτες τους, γάλα, βούτυρο, και άλλα προϊόντα, ανεβάζοντας τον τόκο σε 70 ή και 80%.
[9] Όταν λέμε Αμερική εννοούμε τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ).
[10] Λαβαίνοντας ως βάση υπολογισμού τον πληθυσμό σε 3.766 κατοίκους (δηλ. το μέσο όρο των απογραφών πληθυσμού στα έτη 1896 και 1920), τότε έχουμε : 189X100 / 3.766 @ 5 %
[11] Αντιπρόσωπος (πράκτορας) για τη Φθιώτιδα ήταν ο Αθανάσιος Γιαννούκος, με γραφείο στην οδό Ρήγα Φεραίου στη Λαμία.
[12] Οι ελληνικές υπερπόντιες γραμμές που αναπτύχθηκαν ήταν κυρίως δύο : η γραμμή βορείου Ατλαντικού (1907– 1977), που τη διέκοψε για επτά χρόνια ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και η γραμμή Αυστραλίας (1947 – 1977).
[13] Εταιρεία των Δ. Μωραΐτη και Παν. Βαλλιάνου. Είχε τα αγγλικής κατασκευής υπερωκεάνια "Μωραΐτης" (Moraitis) και "Αθήναι" (Athinai).
[14] Είχε τα ίδια πλοία της προηγούμενης εταιρείας (δηλ. Moraitis και Athinai). Όμως χρεοκόπησε το 1912 και απορροφήθηκε από την εταιρεία των Αφών Εμπειρίκου.
[15] Η «Εθνική Ατμοπλοΐα της Ελλάδος» συχνά αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει επιτάξεις και φθορές πλοίων, από πολεμικές αντιξοότητες (Βαλκανικοί πόλεμοι, Α’ παγκόσμιος πόλεμος) αλλά και από εχθρότητα των αντίπαλων πολιτικών μερίδων, που εναλλάσσονταν τότε στη διακυβέρνηση της χώρας. Στη συνέχεια η «Εθνική Ατμοπλοΐα της Ελλάδος» ίδρυσε την αγγλική εταιρεία «Byron Steamship Company» που διαλύθηκε το 1928, μετά υπέγραψε μια ατυχή σύμβαση το 1932 με το κράτος και τελικά το 1937 διαλύθηκε.
[16] Ήταν το πρώτο πλοίο που παρέλαβε το 1909 από τα αγγλικά ναυπηγεία (4.890 κόρων).
[18] Στις αρχές του 20ου αιώνα περίπου ένας στους επτά μετανάστες παρέμενε στη Νέα Υόρκη, που είχε το 1910 πάνω από 12.000 Έλληνες. Οι υπόλοιποι συνέχιζαν την πορεία τους στην τεράστια αμερικανική ενδοχώρα.
[19] «Ο βίος εν Νέα Υόρκη είναι αρκούντως πολυδάπανος. Αν ο μετανάστης μείνει ημέρας τινάς άεργος ενταύθα και δεν έχει συγγενείς ή φίλους, οι οποίοι να δαπανώσι δι΄ αυτόν, οφείλει να υπολογίζει εν τουλάχιστον δολλάριον καθ΄ ημέραν δια τροφήν και κατοικίαν, ήτοι πέντε περίπου φράγκα. Και ταύτα αν τρώγει εις τα ελληνικά μικροεστιατόρια και αποφεύγει τα ποτά και τα κεράσματα. Οιονδήποτε ποτόν στοιχίζει το ολιγότερον 5 σεντς, ήτοι 25 λεπτά. Καλόν είναι ο μετανάστης να προσπαθεί να μη μείνει μακρόν χρόνον εν Νέα Υόρκη, αλλά να διευθύνεται εις το εσωτερικόν. [Από τον «Οδηγόν του Μετανάστου», 1910].
[20] Δεν καταγράφηκαν και δεν περιλαμβάνονται σ’ αυτή την εργασία όσοι μετανάστες ήρθαν στις ΗΠΑ, αλλά από άλλα λιμάνια της.